Suomi.fi ohjaa läpi läheisen kuoleman jälkeisen byrokratiaviidakon – uudessa oppaassa kattavat ohjeet eri toimijoilta
Elämä arpoo joskus eteemme vaikeita tilanteita. Niistä läheisen kuolema on varmasti raskaimpia. Surun keskellä on asioitava lukuisten tahojen kanssa ja tehtävä isoja päätöksiä aikana, jolloin voimia on kaikkein vähiten.
Vuosittain Suomessa kuolee noin 50 000 ihmistä. Heidän omaisiaan on moninkertainen määrä. Suomi.fin uusi Läheisen kuolema -opas ohjaa omaisia eteenpäin askel kerrallaan. Oppaan sisällön tuottamiseen on osallistunut laaja joukko viranomaisia, järjestöjä ja muita toimijoita.
Oppaan suunnittelun keskiössä on surun keskellä oleva ihminen
Oppaan alussa esitetään muutama kartoittava kysymys. Niiden avulla oppaan sisältö vastaa tarkemmin henkilön tilanteeseen.
– Oppaan suunnittelussa kaiken keskiössä on ollut surun keskellä olevan ihmisen tilanteen ymmärtäminen ja auttaminen. Opas tarjoaa kattavasti tietoa ja palveluita selkeästi jäsenneltynä ja karsittuna, kertoo erityisasiantuntija Heli Hautaniemi Digi- ja väestötietovirastosta.
Mitä pitää tehdä ensiksi?
Mitä tapahtuu läheiseni kuoltua? Millaisia asiakirjoja tarvitsen asioiden hoitamisesta varten? Mitä pitää tehdä, jos läheinen kuolee ulkomailla tai hän on toisen maan kansalainen? Mille tahoille minun pitää ilmoittaa kuolemasta itse? Näihin kaikkiin Suomi.fin oppaasta saa selkeät ohjeet.
Nopeasti hoidettavaksi tulee myös monenlaisiakäytännön asioita kuten pankkitilit, laskut, postit, sopimukset ja sosiaalisen median tilit.
Opas neuvoo myös hautajaisten järjestämisessä.
– Oppaassa on tietoa, millaisia valintoja tulee tehdä, millaisia kustannuksia hautajaisten järjestämiseen liittyy ja mistä niihin saa tarvittaessa tukea. Järjestelyiden tukena on selkeä muistilista”, kertoo Sari Koukkari Hautaustoimistojen liitosta.
Miten järjestän perunkirjoituksen ja perinnönjaon?
Suomi.fin oppaasta löytyy ohjeet myös perunkirjoituksen järjestämiseen: mitä tietoja ja asiakirjoja perunkirjoitukseen tarvitaan ja minne perukirja tulee toimittaa.
Opas neuvoo, mitä asioita perinnönjaossa pitää huomioida sekä miten kuolinpesän omaisuuden kanssa voi toimia. Jos vainajalla on alaikäinen lapsi, opas ohjeistaa, miten hänen etunsa tulee varmistettua eri tilanteissa.
Mistä saan apua ja tukea surun keskellä?
Läheisen kuolema on yksi elämän raskaimmista tilanteista.
– Kriisin keskellä ei kannata jäädä yksin. Surevan on mahdollista saada kriisi- ja ammattiapua sekä vertaistukea. Opas neuvoo myös, miten lasta ja nuorta voi tukea tilanteessa ja mistä hänelle saa tarvittaessa ammattiapua, kertoo asiantuntija Sirpa Mynttinen Surevan kohtaaminen -toiminnasta.
Opas opastaa myös toimeentulon järjestämisessä sekä perhe-eläkkeen, vakuutuskorvausten ja tukien hakemisessa.
Laaja joukko viranomaisia, järjestöjä ja asiantuntijoita on yhdistänyt voimansa kattavan oppaan tuottamiseen
Digi- ja väestötietovirasto on tuottanut oppaan yhteistyössä laajan asiantuntija- ja viranomaisjoukon kanssa. Suunnittelussa on hyödynnetty parhaiden asiantuntijoiden tietoa sekä kokemusta kysymyksistä, jotka ovat ihmiselle läheisen kuoleman jälkeen keskeisimpiä.
Yhteistyössä ovat mukana Asianajajaliitto, Digi- ja väestötietovirasto, Eläketurvakeskus, Kela, Kirkkohallitus, Maanmittauslaitos, Nuoret Lesket ry, Oikeusministeriö, Poliisi, Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry, Surevan kohtaaminen -toiminta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, Ulkoministeriö, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE ja Verohallinto.
Nyt julkaistu Läheisen kuolema -opas kokoaa keskeisen tiedon käytännön asioiden hoidosta. Digi- ja väestötietovirasto on laajan verkoston kanssa työstänyt myös kuolinpesän asiointia sujuvoittavaa mallia, jonka toteutus vaatii hallituksen tuen. Uudistus pitäisi sisällään uusia digitaalisia palveluja, kuten sähköisen asioinnin kuolinpesille, kuolinpesän osakasrekisterin, sähköisen perukirjan ja testamenttirekisterin.
Tutustu oppaaseen:
A4-esite oppaasta
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation