Suomi.fin tunnettuus nousussa - Asiakkaat pääosin tyytyväisiä palveluihin
Väestörekisterikeskus teki vuoden 2018 lopulla sidosryhmilleen kolme kyselytutkimusta:
- Suomi.fi-tunnettuuskyselyn kansalaisille ja yrittäjille
- Asiakastyytyväisyyskyselyn
- Palvelukuvatutkimuksen
Suomi.fi-brändin tunnettuus on tällä hetkellä 61 %. Tunnettuus on noussut 40 % vuoteen 2017 verrattuna.
Suomi.fi-tunnettuuskyselyn perusteella Suomi.fi:n tunnettuus kasvanut pk-yritysten keskuudessa neljänneksen. Tällä hetkellä 67 % tuntee Suomi.fin. Sen sijaan käyttäneiden vastaajien osuus (25 %) oli säilynyt suunnilleen samalla tasolla kuin keväällä 2018.
Pk-yritysten keskuudessa valtaosalla vastaajista oli Suomi.fi-palveluista myönteinen käyttökokemus (73 % käyttäneistä). Tyytymättömiä oli kuudesosa käyttäneistä.
Kansalaisten keskuudessa Suomi.fi:n tunnettuus on kasvanut keväästä 2018 viidenneksen. Tällä hetkellä 54 % kyselyyn vastanneista kansalaisista tuntee Suomi.fin. Käyttäneiden osuus vastaajista (19 %) oli säilynyt suunnilleen samalla tasolla kuin keväällä 2018.
Valtaosalla (68 % käyttäneistä) Suomi.fi:tä käyttäneistä kansalaisista oli myönteinen käyttökokemus palvelusta. Tyytymättömiä oli alle kymmenesosa käyttäjistä.
Asiakkaat pääosin tyytyväisiä palveluihin
Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella Väestörekisterikeskuksen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Väestörekisterikeskuksen palveluihin. Tulokset ovat laskeneet hieman vuoden takaisesta, mutta muutos on hyvin pieni. Kaikkien Väestörekisterikeskuksen palvelujen kokonaisarvosana oli 8,3 (asteikolla 4-10). Erityisesti tietoturvan koettiin toteutuvan erittäin hyvin kaikissa palveluissa.
Eniten kehitettävää asiakkaiden mukaan oli asiakkaiden osallistamisesta palvelujen kehittämiseen, palautteisiin reagoimisessa ja palvelujen toimintavarmuudessa.
”Väestörekisterikeskus käy parhaillaan läpi suurta muutosta. Olemme viimeisen puolen vuoden aikana uudistaneet toimintatapaamme ja organisoitumistamme siten, että pystymme toimimaan jatkossa entistä asiakaslähtöisemmin ja palvelemaan ja kuuntelemaan asiakkaitamme entistä paremmin. Tämä muutos on vielä osin kesken. Voimme olla tyytyväisiä, että asiakastyytyväisyys on säilynyt suuren muutoksen keskelläkin hyvällä tasolla”, sanoo Asiakkaat-yksikön johtaja Pekka Rehn.
Luotettava, asiantunteva ja merkittävä yhteiskunnallinen toimija
Vuoden 2018 lopulla tehdyn palvelukuvatutkimuksen mukaan Väestörekisterikeskuksen sidosryhmävastaajien spontaanit mielikuvat Väestörekisterikeskuksesta liittyivät selvästi useimmin väestö-/henkilötietojen rekisteröintiin (42 % vastaajista). Seuraavaksi yleisimpinä teemoina nousivat esiin ”luotettavuus” (8 %) ja ”Suomi.fi” (6 %). Valtaosalla sidosryhmäkyselyn vastaajista oli Väestörekisterikeskuksen palveluista positiivinen käsitys.
Kansalaisvastaajien mielikuvat Väestörekisterikeskuksesta liittyivät ylivoimaisesti useimmin henkilötietorekistereihin (53 % vastaajista), tilastoihin (12 %) ja nimipalveluun (8 %). Kansalaiskyselyn vastaajista 79-91 %:lla oli positiivinen käsitys Väestörekisterikeskuksen palveluista. Myönteisin käsitys kansalaisilla oli ”Tarkasta tietosi”, ”Muuttoilmoitus” ja ”Suomi.fi-viestit” -palveluista. Näistä palveluista 88-91 %:lla kansalaisista oli positiivinen arvio.
Sidosryhmät ja kansalaiset mielsivät Väestörekisterikeskuksen ennen kaikkea luotettavaksi, merkittäväksi yhteiskunnalliseksi toimijaksi ja asiantuntevaksi. Nämä mielikuvat Väestörekisterikeskuksesta ovat vahvistuneet vuoden aikana noin viidenneksen sidosryhmien keskuudessa.
Väestörekisterikeskuksen toiminnassa on kansalaisten mielestä tapahtunut myönteistä kehitystä vuoteen 2017 verrattuna. Nyt 30 % kansalaisista arvioi Väestörekisterikeskuksen toiminnassa tapahtuneen myönteistä kehitystä, kun vuonna 2017 luku oli 16 %.
Viestintäkanavista hyödyllisimpinä pidettiin Väestörekisterikeskuksen verkkosivuja, tiedotteita ja uutiskirjeitä.
Lisätietoja tutkimuksista
Väestörekisterikeskus, Asiakaskokemuspäällikkö Pirjo Koivunen, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation