Suomi.fi-palvelut tekevät veroasioiden hoidon entistä joustavammaksi
Ensi vuonna Viestit-palveluun saa tiedon esitäytetystä veroilmoituksesta heti kun se on OmaVero-palvelussa. Kansalaiset voivat jatkossa myös valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan veroasioitaan. Syksyn aikana myös monet yritykset ovat hyödyntäneet Suomi.fi-valtuuksia tilitoimistojensa valtuuttamisessa vero- ja palkkailmoittamisen hoitamiseen. Kansalaisille ja yrityksille merkittävien viranomaisten ottaessa Suomi.fi-palvelut yhä laajemmin käyttöön, palveluiden hyödyt alkavat olla totta myös Suomi.fi-palveluiden käyttäjille.
Suomi.fi-palveluiden käyttäjien määrän uskotaan kasvavan voimakkaasti, kun Verohallinnon OmaVero-palvelu ottaa käyttöön Suomi.fi-palvelut. Verokorttimuutoksista jo 63 prosenttia tehtiin tänä vuonna verkossa, ja esitäytettyä veroilmoitustaan täydentäneistä 60% teki täydennykset sähköisesti, joten sähköiseen asiointiin siirtyminen näyttää kiinnostavan kansalaisia.
Suomi.fi-viesteistä ja Suomi.fi-valtuuksista kerrotaan Verohallinnon lähettämässä kansalaistiedotteessa, joka lähetetään marraskuussa yhteensä 3,2 miljoonaan osoitteeseen. Lisäksi Verohallinnon ja Kelan sisältömarkkinointi esittelee Facebookissa elelevän Me Korhoset -perheen, joka hyödyntää myös Suomi.fi-palveluita.
Tiedon veroilmoituksesta saa nyt Suomi.fi-viesteihin – luonto ja veronmaksaja kiittävät
Ja miksipä kansalaiset eivät siirtyisi verkkoasiointiin. Se on kätevää, joustavaa ja vapauttaa hoitamaan veroasiat ajasta ja paikasta riippumatta. Etenkin, jos ottaa käyttöön myös Suomi.fi-mobiilisovelluksen. Tiedon siitä, että OmaVerossa on uutta tietoa omista veroasioista, voi lukea sovelluksesta vaikkapa lököillessä Las Palmasin rannoilla.
Hyötyä on myös nopeudesta – veroilmoitusta ei tarvitse odottaa, vaan Viestit-palvelu lähettää ilmoituksen sähköpostiin heti kun se on OmaVero-palvelussa. Kaikkien suomalaisten veroilmoitusten postittaminen kestää useita viikkoja. Veroilmoitusta voi myös täydentää viimeiseen määräpäiväänsä asti, eikä aikaa tarvitse varata postin kulkuun.
Myös luonto kiittää, kun paperipostin määrä vähenee. Verohallinto lähettää nyt noin 20 miljoonaa kirjettä vuodessa. Kun kansalaiset siirtyvät käyttämään julkishallinnon yhteisiä sähköisiä palveluita, merkitsee se myös kustannussäästöjä veronmaksajille.
Ensi vuonna tiedon veroilmoituksesta saa Viestit-palveluun ja ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen, jos palvelun ottaa käyttöön viimeistään helmikuussa. Sen jälkeen sähköpostiin ja Suomi.fi-viesteihin tulee ilmoitus aina, kun OmaVerossa on uutta tietoa veroasioista, esimerkiksi verokortti tai veroilmoitus.
Veroasioiden hoitaminen toisen puolesta jouhevoituu Suomi.fi-valtuuksien avulla
Verohallinnon palveluissa ja tulorekisterissä otettiin marraskuussa käyttöön myös Valtuudet-palvelu. Vaikka tulorekisteri avautuu vuoden 2019 alussa, on asiointivaltuuksia voinut tehdä jo marraskuussa. Suomi.fi-valtuudet korvaa Katso-palvelun vuoden 2019 loppuun mennessä.
Valtuudet-palvelussa on tehty monia yritysten ja tilitoimistojen asiointikäyttöä helpottavia parannuksia ja palvelun kehittäminen jatkuu vuonna 2019. Yrityksen puolesta asioita hoitavan ei enää tarvitse hakea erillisiä tunnuksia, vaan hän voi tunnistautua Verohallinnon palveluihin omalla henkilökohtaisella tunnistusvälineellään, jonka jälkeen hänen oikeutensa yrityksen puolesta asiointiin varmistetaan Valtuudet-palvelun avulla. Yritykset ja tilitoimistot voivat myös rajata antamiaan valtuuksia organisaation sisällä yksittäisille työntekijöille.
Valtuudet-palvelussa kansalaiset voivat jatkossa antaa toiselle henkilölle valtuudet hoitaa puolestaan veroasioita OmaVerossa. Tällöin veropostia tarvitse enää hakea valtuuttavan henkilön kotiosoitteesta, vaan asioida voi verkossa.
Viestit- ja Valtuudet-palveluiden kehittäminen jatkuu vuonna 2019.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation