Sidosryhmäyhteistyö on keskeinen onnistumistekijä
– Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -hanke on tällä hetkellä suurin elämäntapahtumalähtöisen digitalisoinnin kokonaisuus. Hankkeeseen liittyy paljon toimijoita, keskinäisriippuvaisuuksia ja intressejä. Juuri sen vuoksi haluamme Verohallinnon kanssa tehdä aktiivista sidosryhmätyötä, kertoo Digi- ja väestötietoviraston johtava asiantuntija Kaarlo Öhman hankkeen sidosryhmätilaisuudessa torstaina.
Ihmisläheisyys on hankkeessa tärkeä arvo. Hankkeessa halutaan helpottaa edesmenneen omaisten asiointia raskaassa elämäntilanteessa. Sen sijaan, että omaiset kuljettavat samoja papereita eri luukulle, tieto kulkee viranomaisten välillä rakenteellisessa muodossa.
Ensimmäinen sidosryhmätilaisuus toi esiin lukuisia näkökulmia – merkitse kalenteriin seuraava tilaisuus 23.5.
Yhteistyö ja vuoropuhelu eri sidosryhmien on hankkeen keskeinen onnistumistekijä, jotta kuolinpesien asiointia voidaan sujuvoittaa yhdessä.
– Kevään aikana tavoitteena on tavata kaikki keskeiset sidosryhmät ja keskustella niiden näkemyksistä hankkeesta ja siihen liittyvistä palveluista, kertoo yhteistyövastaava Heli Reuter-Laakso Verohallinnosta.
DVV:n ja Veron järjestämään ensimmäiseen sidosryhmätilaisuuteen osallistui yhteensä kolmisen sataa julkisen sektorin, etujärjestöjen ja yritysten edustajaa. Hanke herätti vilkasta ja innostunutta keskustelua, mikä toi hyvin näkyväksi liittyvät monet intressit ja näkökulmat.
Sidosryhmien tekniset valmiudet hyödyntää hankkeen tuotoksia, metsäomaisuus, ulkomailla asuvat omaiset, varattomat tai erimieliset kuolinpesät, Siinä vain osa näkökulmista, joista tilaisuudessa keskusteltiin.
Vastauksia sidosryhmätilaisuudessa esitettyihin kysymyksiin
Olemme koonneet vastauksia ensimmäisessä sidosryhmätilaisuudessa esitettyihin kysymyksiiin Digi- ja väestötietoviraston hankesivuille. Kysymys- ja vastausosio löytyy sivun alalaidasta.
Kysymykset ja vastaukset hankesivulla
Merkitse kalenteriisi seuraava sidosryhmätilaisuus 23.5. klo 9–11
Jos haluat kutsun sidosryhmätilaisuuksiin, ilmoita meille yhteystietosi.
Tilaa uutiskirje sidosryhmille
Sidosryhmille suunnattu uutiskirje pitää sinut ajan tasalla hankkeen etenemisestä. Uutiskirjeen tuottaa Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation