Tjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet kompletteras med ny lagstiftning
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata använder ett automatiskt avgörandeförfarande för att beställa intyg från befolkningsdatasystemet. Nu kompletteras tjänsten med kraven i den nya lagstiftningen, vilket innebär att kunden självständigt kan bekanta sig med besluten om ibruktagande och kriterierna för det automatiska avgörandeförfarandet.
Samtidigt kan kunden till självbetjäningen beställa ett nytt intyg över prövning av hinder mot äktenskap, om hen vill ingå äktenskap i Finland eller ett annat nordiskt land.
Beslutet är ett kontinuum på utnyttjandet av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas automatiserade förvaltningsbeslut, och tidigare har förfarandet utnyttjats till exempel vid ändring av förnamn. Ett automatiskt avgörandeförfarande innebär att personen inte deltar i beslutet av ärendet, utan att det avgörs med hjälp av automatisk databehandling.
Det automatiska avgörandeförfarandet gör uträttandet av ärenden snabbare för kunden
Det automatiska avgörandeförfarandet påskyndar avgörandet av kundens ärende och effektiviserar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhet, när experterna kan koncentrera sig på att behandla ansökningar som kräver människans omdöme. Det är också förmånligast att producera intygen i självbetjäningen.
Det automatiska förfarandet används när ett intyg som beställs från tjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet och eventuella bilagor till intyget betalas i samband med att beställningen anhängiggörs. Avgiften bestäms automatiskt utifrån de val som kunden gör i tjänsten. Intyget skickas elektroniskt som ett PDF-dokument när kunden beställer ett intyg för en finländsk aktör, till EU-kommissionen eller EU-parlamentet. För närvarande beställs 60 procent av alla utlämnade intyg via självbetjäningen.
Enligt lagen kan automatiserat avgörandeförfarande användas i fall där ärendet inte omfattas av prövning från fall till fall utan det avgörs till exempel utifrån uppgifter i befolkningsdatasystemet. Det automatiska avgörandet måste grunda sig på förutbestämda regler som bland annat säkerställer att avgörandeförfarandet inte diskriminerar någon.
Den allmänna lagstiftningen om automatiserat avgörande trädde i kraft den 1 maj 2023. Läs mer om det automatiska avgörandeförfarandet samt om ibruktagandet av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas automatiska avgörandeförfarande.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation