Myndigheten som digital stödjare – det nya kompetensmärket stärker det digitala stödets roll och kvalitet i de offentliga tjänsterna
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) har tillsammans med andra myndigheter utvecklat kompetensmärket Digistödjare - Tjänsteman. Kompetensmärket förtydligar skillnaden mellan det digitala stöd som ges vid uträttande av ärenden och det allmänna digitala stödet samt stöder myndigheterna i utvecklingen av det digitala stödet.
Myndigheterna möter allt oftare situationer där klienterna behöver hjälp med att använda de digitala tjänsterna. När myndigheterna i första hand övergår till digital kommunikation är det särskilt viktigt att säkerställa att varje kund får det stöd som hen behöver för att uträtta sina ärenden och att myndigheterna kan betjäna kunderna effektivt även i digitala miljöer. Materialet som nu publicerats hjälper myndigheterna att identifiera betydelsen av det digitala stöd som erbjuds för att uträtta ärenden och erbjuder också vägkost för hur myndigheten kan ge allmänt digitalt stöd.
För vem är märket avsett?
Märket riktar sig till alla myndigheter som erbjuder sina kunder digitalt stöd eller digitala tjänster – till exempel anställda vid kommunerna, välfärdsområdena och statsförvaltningen. Märket hjälper till att identifiera personens roll som digital stödjare och utveckla de egna färdigheterna så att de motsvarar de föränderliga behoven. Med hjälp av kompetensmärket kan en enskild anställd vid myndigheten visa för sin arbetsgivare att hen behärskar grundprinciperna för att ge digitalt stöd och myndigheten kan följa upp sina anställdas kompetens utifrån antalet prestationer.
Varför lönar det sig för myndigheten som organisation att utnyttja kompetensmärket?
• Det ger möjligheter att följa utvecklingen av personalens kompetens inom digitalt stöd utifrån antalet kompetensmärkesprestationer.
• Det ger möjlighet att fästa noggrannare uppmärksamhet vid att erbjuda digitalt stöd för att utveckla det.
• Det kostar inget för organisationen att använda märket.
Varför lönar det sig för en enskild tjänsteman att avlägga kompetensmärket?
• Du identifierar din egen kompetens och utvecklar din förmåga att stöda kunderna i de digitala tjänsterna.
• Du lär dig att identifiera det digitala stödets roll i ditt arbete och tillämpa det i praktiken
• Du visar konkret din kompetens till exempel för din arbetsgivare – kompetensmärket är ett officiellt erkännande för dina färdigheter i digitalt stöd.
• Det kostar inget för en enskild tjänsteman att använda märket.
Kompetensmärket och det tillhörande materialet finns på finska, svenska och engelska. Material om kompetensmärket finns dessutom på tre samiska språk: enaresamiska, skoltsamiska och nordsamiska.
Kompetensmärket är ett enkelt och flexibelt sätt att utveckla sin egen kompetens. Nu är det rätt tillfälle att säkerställa att du är beredd att svara på de utmaningar som digitaliseringen medför!
Mer information om kompetensmärket och om hur du avlägger det hittar du på MDB:s webbplats.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation