Viranomainen digitukijana – uusi osaamismerkki vahvistaa digituen roolia ja laatua julkisissa palveluissa
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on kehittänyt yhdessä muiden viranomaisten kanssa Viranomainen digitukijana -osaamismerkin. Osaamismerkki selkeyttää asiointitilanteissa annettavan digituen ja yleisen digituen välistä eroa sekä tukee viranomaisia digituen kehittämisessä.
Viranomaiset kohtaavat yhä useammin tilanteita, joissa asiakkaat tarvitsevat apua digitaalisten palveluiden käytössä. Viranomaisten siirtyessä ensisijaisesti digitaaliseen viestintään on erityisen tärkeää varmistaa, että jokainen asiakas saa asiointiinsa tarvitsemansa tuen ja että viranomaiset voivat palvella asiakkaita tehokkaasti myös digitaalisissa ympäristöissä. Nyt julkaistu materiaali auttaa viranomaisia tunnistamaan asiointiin tarjottavan digituen merkityksen ja tarjoaa eväitä myös yleisen digituen antamiseksi.
Kenelle merkki on tarkoitettu?
Merkki on suunnattu kaikille viranomaisille, jotka tarjoavat asiakkailleen digitukea tai digitaalisia palveluita – esimerkiksi kuntien, hyvinvointialueiden ja valtionhallinnon työntekijöille. Se auttaa tunnistamaan digitukijan roolin ja kehittämään omia taitoja vastaamaan muuttuvia tarpeita. Osaamismerkin avulla yksittäinen viranomaisen työntekijä voi todentaa työnantajalleen hallitsevansa digituen antamisen perusperiaatteet ja viranomainen voi seurata työntekijöidensä osaamista suoritusmäärien perusteella.
Miksi viranomainen organisaationa hyödyntäisi osaamismerkkejä?
• Mahdollisuus seurata henkilöstön digitukiosaamisen kehittymistä osaamismerkkien suoritusmäärien perusteella.
• Mahdollisuus kiinnittää tarkempaa huomiota digituen tarjoamiseen sen kehittämiseksi.
• Merkin hyödyntäminen on organisaatioille maksutonta.
Miksi yksittäinen virkamies suorittaisi osaamismerkin?
• Tunnistat omaa osaamistasi ja kehität kykyäsi tukea asiakkaita digipalveluissa.
• Opit tunnistamaan digituen roolin omassa työssäsi ja soveltamaan sitä käytännössä
• Osoitat osaamisesi konkreettisesti esimerkiksi työnantajallesi – osaamismerkki on virallinen tunnustus digitukitaidoistasi.
• Merkkien hyödyntäminen on yksittäiselle virkamiehelle maksutonta.
Osaamismerkki ja siihen liittyvä materiaali on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Osaamismerkkiin liittyvä materiaali on lisäksi saatavilla kolmella saamen kielellä: inarinsaameksi, koltansaameksi ja pohjoissaameksi.
Osaamismerkit ovat helppo ja joustava tapa kehittää omaa osaamistaan. Nyt on oikea hetki varmistaa, että olet valmis vastaamaan digitalisaation tuomiin haasteisiin!
Lisätietoa osaamismerkeistä ja niiden suorittamisesta löydät DVV:n verkkosivuilta.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation