Det blir lättare för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga att uträtta ärenden digitalt
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare kan nu sköta huvudmannens och fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden i Skatteförvaltningens, Traficoms och andra myndigheters digitala tjänster utan separat fullmakt. Ändringen gäller cirka 20 000 intressebevakningsfullmäktiga och 15 000 privata intressebevakare.
– Det här är en ändring som intressebevakarna länge önskat. Även om en privat intressebevakare skulle ha haft i uppgift att sköta sin huvudmans skatteärenden, har beslutet om förordnande av intressebevakare inte tidigare automatiskt möjliggjort digital ärendehantering, förklarar ledande sakkunnig Jani Saarela vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som bakgrund.
Nu kan man uträtta ärenden i alla de digitala tjänster som kontrollerar rätten att uträtta ärenden för någon annans räkning från Suomi.fi-fullmakter. Det behövs alltså inte längre någon separat fullmakt.
Bakom ändringen finns det nya registret över förmynderskapsärenden, där Suomi.fi-fullmakter kontrollerar rätten att uträtta ärenden i realtid och på ett tillförlitligt sätt. Registret upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och innehåller person- och behörighetsuppgifter om intressebevakningsfullmäktige och privata intressebevakare.
Du kan skaffa rättigheter för flera ärenden med Suomi.fi-fullmakter – fullmaktsansökan kan göras utan digitala färdigheter
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan fortfarande inte uträtta ärenden för personens räkning i digitala tjänster som gäller personens hälsoärenden och andra personliga ärenden.
Intressebevakaren, en intressebevakningsfullmäktig eller en annan förtroendeperson kan uträtta ärenden till exempel på MittKanta eller när hen först har fått Suomi.fi-fullmakt för detta. Fullmaktsgivaren behöver alltså inte digitala färdigheter eller användarnamn.
Separata fullmakter behövs fortfarande i många tjänster
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan inte på motsvarande sätt uträtta ärenden i sådana digitala tjänster som ännu inte utnyttjar Suomi.fi-fullmakter. Till exempel har banker och försäkringsbolag sin egen praxis för uträttandet av ärenden för andra.
I ärendetjänsternas egna anvisningar kan man kontrollera hur man kan uträttar ärenden för en annan person i tjänsten.
Smidigare ärendehantering på någon annans vägnar med Suomi.fi-fullmakter
Suomi.fi-fullmakter är en säker och tillförlitlig nationell lösning för att uträtta ärenden digitalt för privatpersoner och företag.
Företaget eller en privatperson kan ge någon annan fullmakt att uträtta ärenden för sin räkning. En betydande del av uträttandet av ärenden sker automatiskt från medborgarens synvinkel när rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar kan kontrolleras snabbt och tillförlitligt i registeruppgifterna. Därför behöver till exempel intressebevakare eller företags och föreningars namntecknare inte separata Suomi.fi-fullmakter, utan deras rätt att uträtta ärenden kontrolleras i realtid i registren.
– Suomi.fi-fullmakter är i bästa fall något som osynligt gör vardagen smidigare genom att automatiskt kontrollera rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar till exempel i befolkningsdatasystemet, företags- eller föreningsregistret och nu även i det nya registret över förmynderskapsärenden, beskriver Tuuli Krekelä, ledande sakkunnig vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation