Yksityisten edunvalvojien ja edunvalvontavaltuutettujen digiasiointi vero- ja muissa taloudellisissa asioissa helpottuu
Yksityiset edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat nyt hoitaa päämiehensä ja valtuuttajansa taloudellisia asioita Verohallinnon, Traficomin ja monien muiden viranomaisten digipalveluissa ilman erillistä valtuutusta. Uudistus koskee noin 20 000 edunvalvontavaltuutettua ja 15 000 yksityistä edunvalvojaa.
Yksityiset edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat nyt hoitaa päämiehensä ja valtuuttajansa taloudellisia asioita Verohallinnon, Traficomin ja monien muiden viranomaisten digipalveluissa ilman erillistä valtuutusta. Uudistus koskee noin 20 000 edunvalvontavaltuutettua ja 15 000 yksityistä edunvalvojaa.
– Tämä on edunvalvojien pitkään toivoma uudistus. Vaikka yksityisellä edunvalvojalla olisi ollut tehtävänä hoitaa päämiehensä veroasioita, edunvalvojan määräämispäätös ei ole aiemmin automaattisesti mahdollistanut digiasiointia, taustoittaa johtava asiantuntija Jani Saarela Digi- ja väestötietovirastosta.
Nyt asiointi onnistuu nyt kaikissa niissä digipalveluissa, jotka tarkastavat oikeuden asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilta. Erillistä valtuutusta ei siis enää tarvita.
Uudistuksen taustalla on uusi holhousasioiden rekisteri, josta Suomi.fi-valtuudet tarkistaa asiointioikeuden reaaliaikaisesti ja luotettavasti. Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämässä rekisteristä löytyy edunvalvontavaltuutettujen ja yksityisten edunvalvojien henkilö- ja toimivaltatiedot.
Lisää asiointioikeuksia voi hankkia Suomi.fi-valtuuksilla – valtuushakemuksen voi tehdä ilman digitaitoja
Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu ei voi edelleenkään asioida henkilön puolesta digipalveluissa tämän terveysasioihin ja muissa henkilöön liittyvissä asioissa.
Edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai muu luottohenkilö voi asioida esimerkiksi OmaKannassa, apteekeissa tai apteekeissa, kun hän on saanut siihen Suomi.fi-valtuuden. Valtuuttaja ei tarvitse valtuuttamiseen digitaitoja tai -tunnuksia.
Erillisiä valtakirjoja tarvitaan yhä monissa palveluissa
Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu ei voi vastaavalla tavalla asioida sellaisissa digipalveluissa, jotka eivät vielä hyödynnä Suomi.fi-valtuuksia. Esimerkiksi pankeilla ja vakuutusyhtiöillä on omat käytäntönsä puolesta-asiointiin.
Kunkin asiointipalvelun omista ohjeista voi tarkastaa, miten palvelussa voi asioida toisen henkilön puolesta.
Sujuvampaa asiointia toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilla
Suomi.fi-valtuudet on turvallinen ja luotettava kansallinen ratkaisu digiasiointiin yksityishenkilöiden ja yritysten puolesta.
Yritys tai yksityishenkilö voi valtuuttaa toisen asioimaan puolestaan. Merkittävä osa asioinnista tapahtuu kansalaisen näkökulmasta automaattisesti, kun oikeus puolesta-asiointiin saadaan tarkastettua nopeasti ja luotettavasti rekisteritiedoista. Siksi esimerkiksi edunvalvojat tai yrityksen ja yhdistyksen nimenkirjoittajat eivät asioidessaan tarvitse erillisiä valtuuksia, vaan heidän asiointioikeutensa tarkistetaan ajantasaisesti rekistereistä.
– Suomi.fi-valtuudet on parhaimmillaan näkymätön arjen sujuvoittaja, joka tarkistaa puolesta-asiointioikeuden automaattisesti esimerkiksi väestötietojärjestelmästä, yritys- tai yhdistysrekisteristä ja nyt myös uudesta holhoustoimen rekisteristä, kuvailee johtava asiantuntija Tuuli Krekelä Digi- ja väestötietovirastosta.
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuudet on tietoturvallinen kansallinen ratkaisu puolesta-asiointiin digitaalisissa asiointipalveluissa.
- Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia asiointioikeuden tarkistamisessa.
- Suomi.fi-valtuuksilla asioidaan kuukausittain toisen puolesta keskimäärin viisi miljoonaa kertaa. Näistä yksityishenkilön puolesta on noin 2 miljoonaa asiointia ja kolme miljoonaa asiointia organisaation puolesta.
- Suomi.fi-valtuuksia kehittää ja ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation