Delta och påverka! Tredje omgången av genomförandeakterna som kompletterar eIDAS-förordningen kan kommenteras fram till den 13 maj 2025
Europeiska kommissionen håller på att bereda kompletterande tekniska genomförandeakter för eIDAS-förordningen som gör det möjligt att ta i bruk digitala identitetsplånböcker i EU-länderna. Utkasten till genomförandeakterna öppnas i omgångar för att kommenteras offentligt.
Europeiska kommissionen har publicerat tredje omgången av utkast till genomförandeakter för kommentarer. Utkasten i den tredje omgången gäller i huvudsak krav på förtroendetjänster och tekniska attribut. Syftet med utkasten är att precisera regleringen enligt eIDAS-förordningen och förenhetliga de bestämmelser om förtroendetjänster som tillämpas i EU:s medlemsstater.
Närmare beskrivningar av varje utkast till rättsakter finns på Europeiska kommissionens responssida Have your say. Du hittar länken till sidan under detta stycke. Genom att kommentera utkasten kan du påverka genomförandet av eIDAS-förordningen!
Bekanta dig med de öppna utkasten till rättsakter och ge respons på dem
Genom att fylla i responsenkäten kan ni delge Europeiska kommissionen er egen organisations syn på utkasten. Ni kan ge respons fram till den 13 maj 2025.
Om ni vill kan ni också skicka responsen till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för kännedom på adressen [email protected]. Då förmedlas responsen även till finansministeriet.
Den förnyade eIDAS-förordningen gör det möjligt att ta i bruk digitala identitetsplånböcker inom EU
I maj 2024 godkände Europaparlamentet och rådet den reviderade eIDAS-förordningen, som innehåller bestämmelser om identifiering av personer vid gränsöverskridande ärendehantering mellan EU-stater samt om betrodda tjänster för e-tjänster. Den centrala skyldigheten i den förnyade förordningen är att alla EU-medlemsstater ska erbjuda minst en plånbok som uppfyller kraven i förordningen 24 månader efter att de tekniska genomförandeakterna som kompletterar den förnyade eIDAS-förordningen har trätt i kraft.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publicerar en plånboksapplikation för finländarna i slutet av 2026.
Läs mer om utvecklingen av den europeiska digitala identitetsplånboken i Finland på vår webbsida
Mer information får du också genom att kontakta oss på adressen [email protected].
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation