Osallistu ja vaikuta! EIDAS-asetusta täydentävien täytäntöönpanosäädösten kolmas erä kommentoitavana 13.5.2025 asti
Digitaalisten identiteettilompakoiden käyttöönoton EU-maissa mahdollistavan eIDAS-asetuksen täydentävät tekniset täytäntöönpanosäädökset ovat valmisteltavana Euroopan komissiolla. Täytäntöönpanosäädösten luonnoksia avataan kootusti erissä julkisesti kommentoitaviksi.
Euroopan komissio on julkaissut kommentoitavaksi kolmannen erän asetusta koskevia täytäntöönpanosäädösten luonnoksia. Kolmas säädösluonnoserä koskee pääasiassa luottamuspalveluihin kohdistuvia vaatimuksia ja teknisiä määritteitä. Niiden tarkoituksena on tarkentaa eIDAS-asetuksen mukaista sääntelyä ja yhdenmukaistaa EU:n jäsenvaltioissa sovellettavaa luottamuspalvelusääntelyä.
Tarkemmat kuvaukset kustakin säädösluonnoksesta löydät Euroopan komission Have your say -palautesivulta, jonka linkin löydät tämän kappaleen alta. Kommentoimalla luonnoksia voit vaikuttaa eIDAS-asetuksen täytäntöönpanoon!
Tutustu avoimiin säädösluonnoksiin ja anna niistä palautetta
Täyttämällä palautekyselyn voitte viedä oman organisaationne näkemyksen luonnoksista Euroopan komission tietoon. Palautetta voi antaa 13.5.2025 asti.
Halutessanne voitte lisäksi lähettää lähettämänne palautteen tiedoksi Digi- ja väestötietovirastoon osoitteeseen [email protected], josta se välitetään tiedoksi myös valtiovarainministeriöön.
Uudistettu eIDAS-asetus mahdollistaa digitaalisten identiteettilompakkojen käyttöönoton EU:ssa
Euroopan parlamentti ja neuvosto hyväksyivät toukokuussa 2024 uudistetun eIDAS-asetuksen, jossa säädetään henkilöiden tunnistamisesta EU-valtioiden rajat ylittävässä asioinnissa sekä sähköisen asioinnin luottamuspalveluista. Uudistetun asetuksen keskeinen velvoite on, että kaikkien EU-jäsenvaltioiden tulee tarjota vähintään yksi asetuksen vaatimukset täyttävä lompakko 24 kuukauden kuluttua siitä kun ensimmäinen erä uudistettua eIDAS-asetusta täydentäviä teknisiä täytäntöönpanosäädöksiä on tullut voimaan.
Digi- ja väestötietovirasto julkaisee lompakkosovelluksen suomalaisten käyttöön vuoden 2026 lopulla.
Lue lisää eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon kehittämisestä Suomessa verkkosivuiltamme
Lisätietoa saat myös osoitteesta [email protected].
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation