Viranomaisposti muuttuu sähköiseksi - osallistu infotilaisuuksiin tammikuussa 2026
Suomessa siirrytään vuonna 2026 vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti. Digi- ja väestötietovirasto järjestää tammikuussa 2026 kansalaisille suunnatut webinaarit digitaaliseen viranomaispostiin siirtymisestä. Tilaisuuksia on kaksi suomeksi, yksi ruotsiksi ja yksi englanniksi.
Webinaarissa käydään läpi muutoksen perusasiat:
- miten viranomaisten lähettämä posti muuttuu,
- mitä muutos tarkoittaa,
- milloin muutos tapahtuu,
- keitä muutos koskee,
- miten pääsee tarvittaessa palaamaan takaisin paperipostiin
Webinaarissa on myös mahdollista esittää kysymyksiä. Osallistumislinkki webinaariin lähetetään ilmoittautuneille lähempänä tapahtumaa. Webinaari tallennetaan ja linkki lähetetään osallistujille.
Ilmoittaudu webinaariin:
- Suomenkielinen webinaari 15.1.2026 klo 13
- Suomenkielinen webinaari 21.1.2026 klo 10
- Ruotsinkielinen webinaari 21.1.2026 klo 13
- Englanninkielinen webinaari 15.1.2026 klo 10
Digituen toimija – jaa tietoa asiakkaillesi!
Kannustamme myös kaikkia digituen toimijoita järjestämään webinaarin etäkatsomoita asiakkailleen! Jaattehan ilmoittautumislinkkiä myös eteenpäin!
Mistä muutoksessa on kyse?
Viranomaisposti saapuu vuodesta 2026 alkaen ensisijaisesti sähköisesti. Vuonna 2026 Suomi.fi-viestit tulee käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, jotka eivät ole ottaneet palvelua aiemmin käyttöönsä. Suomi.fi-viestit tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran alkuvuodesta 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Tunnistautumisen yhteydessä henkilölle kerrotaan Suomi.fi-viestien käyttöön tulosta ja pyydetään antamaan sähköpostiosoite, johon ilmoituksia uusista Suomi.fi-viesteihin saapuneista viesteistä lähetetään. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä.
Muutos ei koske henkilöitä, jotka eivät käytä julkisen hallinnon sähköisiä asiointipalveluja, alaikäisiä tai niitä, jotka ovat edunvalvonnassa tai joilla on voimassa oleva edunvalvontavaltuutus. He saavat viranomaisten lähettämän postin jatkossakin paperipostina.
Käyttäjä voi muutoksen jälkeen siirtyä halutessaan takaisin paperipostin vastaanottajaksi. Paluun paperipostiin voi tehdä Suomi.fi-viestien asetuksissa tai ottamalla yhteyttä Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalveluun.
Paluun paperipostin vastaanottajaksi voi kuitenkin tehdä vasta Suomi.fi-viestien käyttöönoton jälkeen vuonna 2026, ei ennakkoon. Valinta pysyy voimassa puoli vuotta kerrallaan. Jos kuuden kuukauden jälkeen tunnistautuu uudelleen viranomaisten asiointipalveluihin, Suomi.fi-viestit tulee uudelleen käyttöön.
Lisätietoa: https://suomi.fi/fi/viestit
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation