Uusi kuolinpesän osakasrekisteri sujuvoittaa kuolinpesän asioiden hoitamista vuonna 2027
Digi- ja väestötietovirasto kehittää digitaalista kuolinpesän osakasrekisteriä sujuvoittaakseen asioiden hoitamista läheisen kuoltua. Uusi digitaalinen palvelu otetaan käyttöön vaiheittain vuoden 2027 aikana. Rekisterin käyttöönotto edellyttää laajoja muutoksia lainsäädäntöön.
Uusi kuolinpesän osakasrekisteri korvaa nykyiset sukuselvitykset. Kuolinpesän ei tarvitse tilata sukuselvityksiä, vaan niitä vastaavat tiedot tuodaan kuolinpesän osakasrekisteriin automaattisesti. Kuolinpesän osakkaat voivat tämän jälkeen katsoa ja täydentää rekisterin tietoja OmaVeron kautta.
Uudistus kehittää palveluita ihmislähtöisesti
Uudistuksen tavoitteena on kehittää palveluja ihmislähtöisesti, jotta uudet digipalvelut vastaavat mahdollisimman hyvin todellisiin tarpeisiin.
– Läheisen kuoltua omaisilla on paljon asioita hoidettavanaan. Digitalisaation ja automatisaation avulla voimme sujuvoittaa huomattavasti kuolinpesän ja sen osakkaiden asiointia, mikäli tuleva lainsäädäntö sen mahdollistaa. Kuuntelemme kuolinpesien asioita hoitavien henkilöiden tarpeita ja odotuksia tarkalla korvalla, jotta uudet digipalvelut helpottavat omaisten asiointia, kertoo ylijohtaja Noora Kallio Digi- ja väestötietovirastosta.
Muutos koskee kuolinpesiä, jotka muodostuvat vuodesta 2027 alkaen. Nykyisten kuolinpesien asiointi säilyy ennallaan.
Kuolinpesän osakasrekisteri on uusi perusrekisteri
Kuolinpesän asiointia sujuvoittavista palveluista on hyötyä sekä omaisille että kuolinpesien asioita hoitaville viranomaisille ja yrityksille, kun tieto liikkuu nopeammin ja sen manuaalinen käsittely vähenee.
Tavoitteena on, että viranomaiset ja yritykset hakisivat tiedot kuolinpesän osakkaista uudesta rekisteristä joko Suomi.fi valtuuksien avulla tai osakasrekisterin rajapintojen kautta. Näin ne pystyisivät tarjoamaan kuolinpesälle palveluita sujuvammin ja kustannustehokkaammin, eikä kuolinpesän tarvitsisi toimittaa osakastietoja eri organisaatioille muilla tavoin.
Kuolinpesän osakasrekisteri sisältää ajantasaiset tiedot:
- kuolinpesästä
- kuolinpesän osakkaista kussakin vaiheessa kuolinpesän elinkaarta
- kuolinpesän yhteystiedot
- osakkaiden roolit kuolinpesään liittyen.
Kuolinpesän osakasrekisteri on osa isompaa tavoitetta
Kuolinpesän osakasrekisteriä kehitetään osana valtiovarainministeriön kehittämisohjelmaa vuosina 2024–2027 ja ohjelma toteutetaan yhteistyönä valtiovarainministeriön, oikeusministeriön, Digi- ja väestötietoviraston ja Verohallinnon kesken.
Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa hankkeessa kuolinpesän osakasrekisterin sekä siihen liittyvät rajapintapalvelut. Viraston vastuulla ovat myös Suomi.fi-valtuuksiin tehtävät tarvittavat muutokset sekä osakasrekisteriin liittyvä viestiliikenne Suomi.fi-viestien avulla.
Ohjelman tavoitteena on tehdä läheisen kuolemaan liittyvien asioiden hoitamisesta aiempaa sujuvampaa digitalisaation avulla.
Lisätietoja hankkeesta
Muista myös sähköinen Läheisen kuolema -oppaamme
Kun ihminen menehtyy, on vainajan läheisillä surun ohella paljon käytännön asioita hoidettavana.
Suomi.fi-opas neuvoo
- mitä asioita pitää tehdä ensiksi
- mitä asiakirjoja tarvitset asioiden hoitamiseen
- miten järjestät hautajaiset
- miten järjestät perunkirjoituksen ja perinnönjaon
- miten haet eri tukia ja korvauksia
- mistä saat apua ja tukea surun keskellä.
Tutustu Läheisen kuolema -oppaaseen
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation