Alla användare av Suomi.fi-meddelanden har inte fått e-postnotifikationer
På grund av en störning i tjänsten Suomi.fi-meddelanden har en del av användarna blivit utan e-postnotifikationer om mottagna meddelanden. Ungefär 150 000 meddelanden gick ut utan att mottagarna fick e-postnotifikationer om dem. Störningen är nu över, och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har inlett åtgärder för att förhindra att felet upprepas.
Alla myndighetsmeddelanden som skickats till medborgarna har dock kommit som normalt, men på grund av störningen kan det hända att en del mottagare inte har märkt att de fått nya meddelanden i tjänsten. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata rekommenderar att alla som använder Suomi.fi-meddelanden kontrollerar vilka meddelanden som inkommit.
Vid problem kan man kontakta den myndighet som skickat meddelandet
Antalet meddelanden som skickas via Suomi.fi-meddelanden ökar kraftigt. Till exempel i december 2019 gick cirka 563 000 enskilda meddelanden ut via tjänsten. Tjänsten har funnits sedan 2018. Bortsett från korta driftsavbrott är den störning som nu uppdagats den första betydande störningen i tjänsten.
”Vi beklagar de olägenheter som störningen kan ha orsakat dem som använder tjänsten. Största delen av de meddelanden som skickas via tjänsten förutsätter inga åtgärder av mottagarna, men det kan också finnas mer brådskande ärenden bland meddelandena. I så fall är det bäst att först kontakta den myndighet som skickade meddelandet för att reda ut saken”, uppmanar överdirektör Timo Salovaara vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
”Vi har informerat alla myndigheter som använder Suomi.fi-meddelanden om störningen och också börjat kontakta de medborgare som använder tjänsten. Vi hoppas att den här exceptionella och redan avhjälpta störningen i e-postnotifikationerna inte påverkar medborgarnas intresse för att börja använda Suomi.fi-meddelanden. Vi är övertygade om fördelarna med digitala tjänster och försäkrar att vi gör allt för att bevara förtroendet för dem”, säger överdirektör Salovaara.
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
överdirektör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Kommunikations- och marknadsföringsdirektör Liinu Lehto, tfn 0295 535 385, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Med tjänsten Suomi.fi-meddelanden kan medborgare ta emot meddelanden, beslut och andra delgivningar från myndigheterna i elektronisk form på ett informationssäkert sätt. I stället för på papper kommer meddelandena till sidan Suomi.fi-webbtjänstens Meddelanden, till vilken man loggar in med bankkoder eller mobilcertifikat. Tjänsten används bl.a. av Skatteförvaltningen, Lantmäteriverket, Traficom, Utsökningsverket samt flera sjukvårdsdistrikt, kommuner och städer. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar för underhållet och utvecklingen av tjänsten. Användningen av tjänsten ökar kraftigt. För närvarande används den av 340 000 medborgare och 260 myndigheter.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation