Det lönar sig att göra årsredovisningen i den nya Intressebevakningens e-tjänst
Det är aktuellt för intressebevakarna och de redovisningsskyldiga intressebevakningsfullmäktiga att upprätta en årsredovisning. Den kan nu för första gången göras helt digitalt i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nya Intressebevakningens e-tjänst. Sista inlämningsdag för redovisningen som upprättats för 2024 är 31.3.2025.
Intressebevakningens e-tjänst har utvecklats för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga. I tjänsten kan du lämna in egendomsförteckningar och årsredovisningar samt ansöka om tillstånd. Privata intressebevakare kan också göra en slutredovisning där.
Tjänsten gör det betydligt lättare att upprätta en årsredovisning: Den ger anvisningar om vilka uppgifter och bilagor som behövs för bokföringen. Dessutom söker den bland annat fram parternas kontaktuppgifter färdigt ur olika system. Det blir också lättare att skapa följande redovisningar när de uppgifter som en gång matats in utnyttjas som basuppgifter.
– Vi väntar på granskning av cirka 30 000 årsredovisningar från förra året. Vi önskar att de görs i Intressebevakningens e-tjänst, eftersom den gör både kundens och handläggarens arbete smidigare. Nu kan vi granska material oberoende av ort, i synnerhet när vi från och med nu skannar in redovisningar som returnerats i pappersform till elektronisk form, berättar ledande sakkunnig Jukka-Tapio Yli-Kauppila vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Redovisningar i pappersformat skannas – och returneras inte
Om årsredovisningen inte kan upprättas på nätet kan den upprättas på en pappersblankett och skickas per post till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors. Årsredovisningen returneras alltså inte längre till närmaste serviceställe.
Verifikat och handlingar som skickats med redovisningsblanketten skannas och får därför inte åtföljas av nitar, klämmare, plastfickor eller mappar. Efter skanningen förstörs årsredovisningarna på ett datasäkert sätt. Det lönar sig att skicka endast kopior till myndigheten – originalbilagor bör sparas själv.
Den nya digitala tjänsten gör det smidigare att uträtta ärenden
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har till uppgift att övervaka att ärenden som gäller huvudmans eller fullmaktsgivares egendom sköts på behörigt sätt. Intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan sköta sina skyldigheter smidigt via Intressebevakningens e-tjänst.
Upprättandet av årsredovisningen är den senaste uppdateringen till Intressebevakningens e-tjänst. Redan i fjol tog man i bruk i tjänsten aktiv tillståndsansökan samt upprättande av egendomsförteckning och slutredovisning. År 2024 fanns det redan tusentals användare av e-tjänsten. Kundresponsen har i huvudsak varit positiv.
När Finlands befolkning åldras ökar behovet av intressebevakning. När tillstånd söks och redovisningar görs via den nya e-tjänsten sparar myndigheten tid från manuell hantering av uppgifter och sakkunnigarbetet kan styras till exempel till den egentliga revisionen.
Bekanta dig med tjänsten: Intressebevakningens e-tjänst
Ytterligare tilläggsuppgifter: Jukka-Tapio Yli-Kauppila, ledande sakkunnig, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn +358 295 537 109 [email protected]
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation