Det lönar sig att göra årsredovisningen i den nya Intressebevakningens e-tjänst

Utgivningsdatum 15.1.2025 9.10
Typ:Pressmeddelande

Det är aktuellt för intressebevakarna och de redovisningsskyldiga intressebevakningsfullmäktiga att upprätta en årsredovisning. Den kan nu för första gången göras helt digitalt i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nya Intressebevakningens e-tjänst. Sista inlämningsdag för redovisningen som upprättats för 2024 är 31.3.2025.

Intressebevakningens e-tjänstLink to an external website, Opens in a new tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab har utvecklats för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga. I tjänsten kan du lämna in egendomsförteckningar och årsredovisningar samt ansöka om tillstånd. Privata intressebevakare kan också göra en slutredovisning där.

Tjänsten gör det betydligt lättare att upprätta en årsredovisning: Den ger anvisningar om vilka uppgifter och bilagor som behövs för bokföringen. Dessutom söker den bland annat fram parternas kontaktuppgifter färdigt ur olika system. Det blir också lättare att skapa följande redovisningar när de uppgifter som en gång matats in utnyttjas som basuppgifter.

– Vi väntar på granskning av cirka 30 000 årsredovisningar från förra året. Vi önskar att de görs i Intressebevakningens e-tjänst, eftersom den gör både kundens och handläggarens arbete smidigare. Nu kan vi granska material oberoende av ort, i synnerhet när vi från och med nu skannar in redovisningar som returnerats i pappersform till elektronisk form, berättar ledande sakkunnig Jukka-Tapio Yli-Kauppila vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Redovisningar i pappersformat skannas – och returneras inte

Om årsredovisningen inte kan upprättas på nätet kan den upprättas på en pappersblankett och skickas per post till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors. Årsredovisningen returneras alltså inte längre till närmaste serviceställe.

Verifikat och handlingar som skickats med redovisningsblanketten skannas och får därför inte åtföljas av nitar, klämmare, plastfickor eller mappar. Efter skanningen förstörs årsredovisningarna på ett datasäkert sätt. Det lönar sig att skicka endast kopior till myndigheten – originalbilagor bör sparas själv.

Den nya digitala tjänsten gör det smidigare att uträtta ärenden

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har till uppgift att övervaka att ärenden som gäller huvudmans eller fullmaktsgivares egendom sköts på behörigt sätt. Intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan sköta sina skyldigheter smidigt via Intressebevakningens e-tjänst.
Upprättandet av årsredovisningen är den senaste uppdateringen till Intressebevakningens e-tjänst. Redan i fjol tog man i bruk i tjänsten aktiv tillståndsansökan samt upprättande av egendomsförteckning och slutredovisning. År 2024 fanns det redan tusentals användare av e-tjänsten. Kundresponsen har i huvudsak varit positiv.

När Finlands befolkning åldras ökar behovet av intressebevakning. När tillstånd söks och redovisningar görs via den nya e-tjänsten sparar myndigheten tid från manuell hantering av uppgifter och sakkunnigarbetet kan styras till exempel till den egentliga revisionen.

 

Bekanta dig med tjänsten: Intressebevakningens e-tjänstLink to an external website, Opens in a new tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab

Ytterligare tilläggsuppgifter: Jukka-Tapio Yli-Kauppila, ledande sakkunnig, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn +358 295 537 109 fornamn.efternamn@dvv.fi