Vuositili kannattaa tehdä uudessa Edunvalvonnan asiointipalvelussa
Vuositilin laatiminen on ajankohtaista edunvalvojille ja tilivelvollisille edunvalvontavaltuutetuille. Sen voi nyt tehdä ensimmäistä kertaa täysin digitaalisesti Digi- ja väestötietoviraston uudessa Edunvalvonnan asiointipalvelussa.
Edunvalvonnan asiointipalvelu on kehitetty yksityisille edunvalvojille ja edunvalvontavaltuutetuille. Palvelussa voi tehdä omaisuusluettelon ja vuositilin sekä hakea lupia. Yksityiset edunvalvojat voivat tehdä siellä myös päätöstilin.
Palvelu helpottaa vuositilin laatimista huomattavasti: Se opastaa, mitä tietoja ja liitteitä kirjanpitoon tarvitaan. Lisäksi se hakee muun muassa osapuolten yhteystiedot valmiiksi eri järjestelmistä. Myös seuraavien tilien laatiminen helpottuu, kun kerran syötettyjä tietoja hyödynnetään niissä pohjatietoina.
– Odotamme tarkastettavaksi noin 30 000 vuositiliä viime vuodelta. Toivommekin, että ne tehtäisiin Edunvalvonnan asiointipalvelussa, sillä se sujuvoittaa sekä asiakkaan että käsittelijän työtä. Voimme nyt tarkastaa aineistoja paikkakunnasta riippumatta, etenkin kun tästä lähtien skannaamme paperisena palautetut tilit sähköiseen muotoon, kertoo johtava asiantuntija Jukka-Tapio Yli-Kauppila Digi- ja väestötietovirastosta.
Vuodesta 2024 tehdyn tilin viimeinen palautuspäivä on 31.3.2025 heille, joiden tilikausi on kokonainen kalenterivuosi. Tilikausi voi olla myös kalenterivuotta pitempi tai lyhyempi, jos kyseessä on ensimmäinen tili tai päätöstili. Tilikaudeksi on myös voitu erikseen määrätä kalenterivuotta pitempi ajanjakso. Oman palautuspäivänsä voi tarkastaa Edunvalvonnan asiointipalvelusta.
Paperisena tehdyt tilit skannataan – eikä niitä palauteta
Jos vuositiliä ei voi tehdä verkossa, sen voi laatia paperilomakkeella ja toimittaa postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 1004, 00531 Helsinki. Vuositiliä ei siis enää palauteta lähimpään palvelupaikkaan.
Tililomakkeen mukana lähetetyt tositteet ja asiakirjat skannataan, minkä takia niiden mukana ei saa olla niittejä, klemmareita, muovitaskuja eikä kansioita. Skannaamisen jälkeen vuositilit tuhotaan tietoturvallisesti. Virastolle kannattaakin toimittaa vain kopiot – alkuperäiset liitteet on syytä pitää itsellä tallessa.
Uusi digipalvelu sujuvoittaa asiointia
Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on valvoa, että edunvalvottavien ja edunvalvontavaltuuttajien omaisuuteen liittyvät asiat hoidetaan asianmukaisesti. Edunvalvonnan asiointipalvelun kautta edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat sujuvasti hoitaa velvollisuuksiaan.
Vuositilin laatiminen on viimeisin päivitys Edunvalvonnan asiointipalveluun. Jo viime vuonna palvelussa otettiin käyttöön lupien hakeminen sekä omaisuusluettelon ja päätöstilin tekeminen. Vuonna 2024 asiointipalvelun käyttäjiä olikin jo tuhansia. Asiakaspalaute on ollut pääosin positiivista.
Suomen väestön ikääntyessä edunvalvonnan tarve kasvaa. Kun lupia haetaan ja tilejä tehdään uuden asiointipalvelun kautta, virastossa säästyy aikaa tietojen manuaaliselta käsittelyltä ja asiantuntijatyötä voidaan ohjata esimerkiksi varsinaiseen tilintarkastukseen.
Tutustu palveluun: Edunvalvonnan asiointipalvelu
Lisätiedot: Jukka-Tapio Yli-Kauppila, johtava asiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, puh. +358 295 537 109 [email protected]
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation