Asiakastarina: Suomi.fi-viestien käyttöönotto poisti ajanvarauksen rutiininomaisia tehtäviä ja toi isoja aikasäästöjä Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelle
Siun sote -kuntayhtymän muodostamisen myötä Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasviestintä keskitettiin kokonaan yhteen järjestelmään ja yhdelle organisaatiolle. Siun sote näki tässä yhteydessä tilaisuuden pilotoida Viestit-palvelua, jonka käyttöönoton toivottiin vähentävän asiakasviestintään kuluvaa aikaa.
Pohjois-Karjalan alueella syntyi uuden kuntayhtymän myötä vuonna 2017 tarve yhdenmukaistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen prosesseja. Samoihin aikoihin astui voimaan laki yhteisestä sähköisen asioinnin tukipalvelusta (HE 2016/571).
– Siun soten synnyn myötä asiakkaille suunnattujen viestien lähetys keskitettiin yhden organisaation vastuulle. Viestit-palvelun pilotointi tuntui houkuttelevalta ja lainsäädäntö laittoi kokeiluun vauhtia, Siun soten tiedonhallintapäällikkö Tiina Vatanen kertoo.
Suomi.fi-viestit on Digi- ja väestötietoviraston tarjoama palvelu, jolla julkisen hallinnon organisaatiot voivat lähettää asiakkailleen viestit paperipostin sijaan sähköisessä muodossa. Lähetettävät viestit voivat olla esimerkiksi päätöstietoja, ajanvarauskirjeitä, hoito-ohjeita, laskuja tai muita dokumentteja. Viestien vastaanottajat saavat kaikkien Suomi.fi-viestejä käyttävien organisaatioiden lähettämät postit sähköisesti samaan palveluun.
– Aloitimme Viestit-palvelun pilotoinnin potilastietojärjestelmän osalta vuonna 2018 ja otimme palvelun käyttöön syksyllä 2019. Pandemia toimi loppuvuodesta 2019 todellisena testinä, kun asiakkaille lähti noin 15 000 ajanvarauskirjettä kuukaudessa, Vatanen muistelee.
Tavoitteena oli alusta alkaen helpottaa työntekijöiden työtä ja vähentää postitukseen kuluvaa aikaa, mutta myös varmistaa, että asiakkaat saavat heitä koskevan tiedon nopeasti ja luotettavasti perille. Vatasen mukaan Digi- ja väestötietovirasto on ollut aktiivisesti mukana järjestelmäintegraatioprojekteissa. Niiden jälkeen käyttöönotot uusissa yksiköissä ja laajennukset uusiin sisältöihin ovat sujuneet itsenäisesti.
Automatisointi tehostaa merkittävästi postitukseen kuluvaa aikaa
Pohjois-Karjalan terveys- ja sosiaalihuollossa Viestit-palvelua on hyödynnetty ylivoimaisesti eniten ajanvarauskirjeiden lähettämiseen, mutta myös yksinkertaisempia ohjeistuksia ja hoitosuunnitelmia välitetään asiakkaille palvelun kautta. Sosiaalihuollossa Viestit-palvelu on osoittautunut erityisen hyödylliseksi myös maksupäätösten jakamisessa.
– Olemme säästäneet kirjeiden lähettämisessä karkeasti arvioituna noin minuutin tulostettavaa ja postitettavaa paperia kohden. Kun kirjeitä lähtee kymmeniä tuhansia vuodessa, on säästetty aika jo melkoinen, Siun soten Digipalvelujen asiantuntija Ilari Hurmekoski konkretisoi Viestit-palvelun organisaatiolle tuomaa aikasäästöä.
Lisäksi rutiininomaisten työtehtävien vähenemisellä on ollut vaikutusta myös työntekijöiden työhyvinvointiin. Töitä voi tehdä nykyään myös kotoa käsin eikä ajanvarauskirjeiden lähettämiseksi tarvitse enää seistä tulostimen äärellä.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella enemmistö asiakkaista vastaanottaa kaikki viestit yhä paperisena. Hurmekosken mukaan asiakkaalla on oikeus valita, mitä asiointitapaa haluaa käyttää.
– Asiakas voi valita, haluaako hän kirjeet ensisijaisesti paperisena vai digitaalisesti. Jos asiakas haluaa kirjeen sähköisesti, hänen tulee ottaa käyttönsä Suomi.fi-viestit. Siun sote hyödyntää myös Suomi.fi-viestien tulostus-, kuoritus- ja jakelupalvelua paperikirjeiden lähettämisessä. Näin viesti voidaan lähettää aina sähköisesti ja järjestelmä jakelee ne joko sähköisenä tai paperisena sen mukaan, kumpi kanava vastaanottajalla on käytössä. Toki toivomme, että yhä useampi valitsisi tulevaisuudessa digitaalisen asiointipalvelun ensisijaiseksi viestintäkanavaksi.
Hyvinvointialueilla joudutaan harkitsemaan uusia järjestelmäratkaisuja
Monilla alueilla järjestellään nyt sosiaali- ja terveyspalveluja yhtenäisiksi kokonaisuuksiksi. Tämä tarjoaa hedelmällisen maaperän uusien ratkaisujen ja innovaatioiden käyttöönotolle, kuten Viestit-palvelun pilotoinnille.
Siun soten asiantuntijat suosittelevatkin palvelun käyttöönottoa hyvinvointialueille, jotka pohtivat, miten yhdenmukaistaa sosiaali- ja terveydenhuollon prosessejaan:
– Suuremmille organisaatioille, joilla on runsaasti lähetettävää postia, palvelu tarjoaa erinomaisen ratkaisun, Vatanen toteaa.
– Ja onhan se edullisempaa ja helpompaa käyttää jotakin olemassa olevaa kuin alkaa alusta alkaen tällaista itse kehittämään, Hurmekoski summaa.
Suomi.fi-viestit käyttöön teidänkin organisaatiossa?
Tutustu Suomi.fi-viesteihin ja palvelun käyttöönottoon:
https://palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/viestit/esittely
Hyvinvointialueille suunnattu projekti tukena järjestelmämuutoksissa: https://dvv.fi/hyvinvointialueet
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation