Identifikationen i våra elektroniska tjänster ändras 12.5.2025: I samband med identifikationen föreslås ibruktagande av Suomi.fi-meddelanden
Från och med den 12 maj 2025 föreslås aktivering av Suomi.fi-meddelanden när du håller på att identifiera dig starkt antingen i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas eller i någon annan myndighets elektroniska tjänster. Myndigheternas elektroniska tjänster är till exempel våra Namnändringstjänst, Intygstjänst och Intressebevakningens e-tjänst, och också e-tjänster från andra offentliga förvaltningar, till exempel MinSkatt och Traficoms Mina e-tjänster. Syftet med ändringen är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Förslaget om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden visas för alla myndiga som ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden. Det blir synligt vid stark identifiering i någon av den offentliga förvaltningens e-tjänster, dvs. tjänster som använder Suomi.fi-identifikation vid identifieringen. Ibruktagandet av Suomi.fi-meddelanden kan göras genast i samband med identifikationen. Om du vill kan du hoppa över ibruktagandet av Suomi.fi-meddelanden och fortsätta identifiera dig på normalt sätt.
Att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden sparar tid för både allmänheten och myndigheterna då Suomi.fi-meddelanden går snabbt och säkert till rätt mottagare. Samtidigt minskar det kostnaderna och miljökonsekvenserna i anslutning till hanteringen av papperspost.
Hur ändrar förslaget om ibruktagande identifikationen?
I ändringen som införs våren 2025 tas Suomi.fi-meddelanden inte automatiskt i bruk för någon, utan du kan själv besluta om ibruktagande av tjänsten.
- Förslaget om ibruktagande visas för dig om du är myndig och ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden.
- Du ser alltid förslaget till ibruktagande av Suomi.fi-meddelanden vid stark autentisering i den offentliga förvaltningens e-tjänst med Suomi.fi-identifikation.
- För ibruktagandet krävs att e-postadressen meddelas och bekräftas inom en timme. Du får en notifikation till din e-post när du har fått ny post till Suomi.fi-meddelanden.
- Om du vill kan du hoppa över ibruktagandet av Suomi.fi-meddelanden och fortsätta identifiera dig på normalt sätt. Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk även senare.
Illustration av hur identifikationen i den offentliga förvaltningens e-tjänster förändras från och med den 12 maj 2025:
Hur kan man läsa elektroniska meddelanden?
- Du kan läsa myndighetsmeddelanden som kommit till Suomi.fi-meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller logga in i Suomi.fi-webbtjänsten och gå till "Suomi.fi-webbtjänsten"
- Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet.
- Du får alltid en notifikation till din e-post när du får ett nytt meddelande till Suomi.fi-meddelanden. Du får också notifikationer om inkomna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen om du har laddat ner appen.
- Du kan senare återgå till att ta emot papperspost genom att ändra inställningarna för Suomi.fi-meddelanden. Anvisningar finns i Suomi.fi-webbtjänsten.
Du kan ta i bruk Suomi.fi-meddelanden på https://www.suomi.fi/meddelanden eller genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen.
Ytterligare tilläggsuppgifter
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-identifikation: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/identifikation/vad-ar-suomifi-identifikation
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Suomi.fi-meddelanden är en informationssäker elektronisk postlåda som ersätter myndighetspost som skickas per papperspost. Åtskilliga myndigheter använder tjänsten och antalet ökar hela tiden. Du kan läsa mottagna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att identifiera dig i Suomi.fi-webbtjänsten på adressen https://suomi.fi. På så sätt kan du läsa den inkomna posten var du än befinner dig.
Notifikationerna om nya inkomna Suomi.fi-meddelanden kommer till e-postadressen som användaren har uppgett i tjänsten. Suomi.fi-mobilapplikationens användare får också notifikationen direkt via applikationen.
Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen eller identifiera dig på adressen https://suomi.fi/meddelanden. Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet. Genom att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden får man i fortsättningen också elektronisk post från flera olika myndigheter.
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden
Vad handlar övergången till digital myndighetskommunikation om?
Finland övergår stegvis till elektronisk myndighetskommunikation. Från och med början av 2026 skickas myndighetspost i första hand digitalt till alla som uträttar ärenden elektroniskt. Myndiga personer som loggar in i myndigheternas elektroniska e-tjänster får i samband med Suomi.fi-identifikation utan separat samtycke Suomi.fi-meddelanden, om de inte redan har tjänsten i bruk.
De som inte kan använda digitala tjänster får även i fortsättningen myndighetspost på papper, om de inte själva väljer något annat. Mottagandet av elektroniska meddelanden kan också avbrytas genom att meddela detta, varvid Suomi.fi-meddelanden åter skickas som papperspost. Om den som har valt papperspost fortsätter att uträtta ärenden elektroniskt, skapas en elektronisk postlåda på nytt efter tidsfristen.
Övergången till digital kommunikation medför betydande fördelar. Det sparar tiotals miljoner euro av samhällets medel per år och underlättar medborgarnas vardag. Myndighetsposten är snabbt tillgänglig, finns på ett ställe och är alltid åtkomlig.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation