Läckte dina personuppgifter ut i offentligheten eller blev du offer för identitetsstöld? Snart får du samlade råd från Suomi.fi-webbtjänsten
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar en informations- och ärendehelhet i Suomi.fi-webbtjänsten, varifrån en medborgare får information om hur man ska agera om man misstänker att ens personuppgifter har hamnat i fel händer.
Den nya informations- och ärendehelheten riktas till personer som blivit offer för identitetsstöld eller dataintrång eller som har förlorat sitt identifieringsverktyg som krävs för att bevisa identiteten, såsom sitt pass eller identitetskort.
Bakgrunden till projektet är Vastaamos dataintrång som fått mycket publicitet och som ledde till att kundernas personuppgifter i stor utsträckning läckte ut på internet. Som en fortsatt åtgärd för att behandla intrånget fastställde regeringen att man ska skapa en kanal som underlättar hanteringen av stängningar och spärrningar av uppgifter som rör privatpersoner. Helheten planeras i samarbete med den offentliga förvaltningen och organisationer inom privata sektorn.
Genomförande under 2021
I det första skedet samlas anvisningar och tjänster som gäller identitetsstölder och dataintrång i Suomi.fi som en användarvänlig stig för att vägleda medborgarna. Denna helhet färdigställs i april 2021 i samarbete med nätverket som deltar i projektet.
Under våren inkluderas i tjänsten också en möjlighet att förvalta en del av förbuden som utfärdas till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Sådana är förbud mot utlämnande av uppgifter och förbud som gäller adressändring (s.k. flyttspärr) som utfärdas till befolkningsdatasystemet. Förvaltning av förbud kräver alltid stark autentisering med bankkoder, mobilcertifikat eller identitetskortets elektroniska medborgarcertifikat.
”Vårt mål är att skapa en helhet där medborgaren får instruktioner och information om hur olika förbud kan förvaltas från en och samma plats. En person som blivit utsatt för identitetsstöld eller dataintrång måste uträtta ärenden hos flera olika aktörer för att skydda användningen av sina uppgifter. Vi vill underlätta livet för människor som hamnat i denna svåra situation så att det är lättare att förvalta förbud som gäller användning av de egna uppgifterna”, berättar Timo Salovaara, överdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
”Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kartlägger dessutom om det senare skulle vara möjligt att ge medborgarna möjligheten att på en plats också förvalta förbud som utfärdas till andra offentliga och privata aktörer. Detta är dock förknippat med utmaningar i bland annat lagstiftningen, som vi först måste utreda”, berättar Salovaara.
Testa prototypen och ge respons!
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har publicerat den första prototypen för den nya informationshelheten 1.3.2021. Med hjälp av denna söker myndigheten respons på helheten som planeras.
”Både personer som blivit utsatta för dataintrång och personer utan tidigare erfarenhet av detta har deltagit i utvecklingen av den nya informationshelheten. Dessutom har vi samlat information och erfarenheter från ett stort nätverk av intressenter. Nu hoppas vi på att kunna få så mycket respons som möjligt på den prototyp vi publicerat. Denna respons hjälper oss att utveckla informations- och ärendehelheten så att den blir ännu bättre innan den publiceras”, berättar Salovaara.
Prototypen kan testas och respons ges fram till 14.3.2021 på adressen https://response.questback.com/dvv/mhfewn1wuo
Tilläggsuppgifter
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, överdirektör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation