Vuotivatko henkilötietosi julkisuuteen tai jouduitko identiteettivarkauden uhriksi? Pian saat kootut neuvot Suomi.fi-verkkopalvelusta
Digi- ja väestötietovirasto kehittää Suomi.fi-verkkopalveluun tieto- ja asiointikokonaisuutta, josta kansalainen saa tietoa, kuinka toimia, jos epäilee henkilötietojensa joutuneen vääriin käsiin.
Uusi tieto- ja asiointikokonaisuus on suunnattu henkilöille, jotka ovat joutuneet identiteettivarkauden tai tietomurron uhriksi tai jotka ovat kadottaneet identiteetin todistamiseen tarvittavat tunnistusvälineensä, kuten passin tai henkilökortin.
Hankkeen taustalla on paljon julkisuudessa ollut Vastaamon tietomurto, jonka myötä asiakkaiden henkilötietoja vuoti laajasti internetiin. Vuodon käsittelyn yhtenä jatkotoimenpiteenä hallitus linjasi, että toteutetaan henkilön tietoja koskevien sulkujen ja estojen hallinnointia helpottava kanava. Kokonaisuus suunnitellaan yhteistyössä julkisen hallinnon sekä yksityisen sektorin organisaatioiden kanssa.
Toteutus vuoden 2021 aikana
Ensimmäisessä vaiheessa Suomi.fihin kootaan identiteettivarkauksia ja tietomurtoa koskevat ohjeistukset ja palvelut helppokäyttöiseksi kansalaista toimimaan opastavaksi poluksi. Tämä kokonaisuus valmistuu huhtikuussa 2021 yhteistyössä hankkeessa mukana olevan verkoston kanssa.
Kevään aikana palveluun tuodaan myös mahdollisuus hallinnoida osaa Digi- ja väestötietovi-rastolle tehtävistä kielloista. Tällaisia ovat väestötietojärjestelmään tehtävät tietojenluovutus-kiellot ja osoitteenmuutoksen tekemistä koskevat kiellot (ns. muuttoesto). Kieltojen hallinnointi edellyttää aina vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä kansalaisvarmenteella.
”Tavoitteenamme on luoda kokonaisuus, josta kansalainen saa yhdestä paikasta toimintaohjeet ja tiedon, kuinka eri kieltoja pääsee hallinnoimaan. Identiteettivarkauden tai tietomurron uhriksi joutunut henkilö joutuu asioimaan usean eri toimijan kanssa suojatakseen omien tietojensa käytön. Haluamme helpottaa tällaiseen vaikeaan tilanteeseen joutuneiden ihmisten elämää siten, että omien tietojen käyttöön liittyvien kieltojen hallinnointi on tehtävissä nykyistä helpommin”, kertoo ylijohtaja Timo Salovaara Digi- ja väestötietovirastosta.
”Digi- ja väestötietovirasto kartoittaa lisäksi sitä, voitaisiinko kansalaisille tuoda myöhemmin mahdollisuus hallinnoida yhdestä paikasta myös muille julkisille ja yksityisille toimijoille tehtäviä kieltoja. Asiassa on kuitenkin muun muassa lainsäädäntöön liittyviä haasteita, jotka selvitämme ensin”, kertoo Salovaara.
Testaa prototyyppiä ja anna palautetta!
Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut 1.3.2021 uudesta tietokokonaisuudesta ensimmäisen prototyypin. Sen avulla virasto hakee palautetta suunnitteilla olevasta kokonaisuudesta.
”Uuden tietokokonaisuuden kehittämiseen on osallistunut sekä tietovuodon uhriksi joutuneita henkilöitä että sellaisia, joilla ei ole asiasta aiempaa kokemusta. Lisäksi olemme koonneet tietoa ja kokemuksia laajalta sidosryhmäverkostolta. Nyt toivomme saavamme julkaisemastamme prototyypistä mahdollisimman paljon palautetta. Kaikki palaute auttaa meitä kehittämään tieto- ja asiointikokonaisuutta entistä paremmaksi vielä ennen sen julkaisua”, kertoo Salovaara.
Prototyyppiä voi testata ja antaa palautetta 14.3.2021 saakka osoitteessa: https://response.questback.com/dvv/mhfewn1wuo
Proton alussa joudut odottamaan hetken, että kokonaisuus latautuu. Tämän jälkeen proton käyttö on nopeaa.
Lisätietoja
Digi- ja väestötietovirasto, ylijohtaja Timo Salovaara, p. 0295 535 303, etuni-mi.sukunimi[at]dvv.fi
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation