Digitaliseringen gör samhället och medborgarnas vardag smidigare – lösningarna är bättre än vad lagen tillåter
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan göra finländarnas vardag smidigare med hjälp av digitalisering. De fördelar som digitaliseringen för med sig för både organisationer och medborgare är uppenbara. De digitala tjänsterna kan inte utnyttjas fullt ut på grund av hinder i den nuvarande lagstiftningen.
– Största delen av finländarna kan och vill använda digitala tjänster. I Finland utgår man från papperstjänster och vi vill ändra på detta. Alla behöver inte använda digitala tjänster, men det skulle kunna vara det huvudsakliga förfaringssättet då man uträttar myndighetsärenden, säger Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Om största delen av finländarna skötte sina myndighetsärenden via elektroniska tjänster skulle de spara både sin egen och ämbetsverkens tid. Samtidigt skulle man också spara pengar.
Intressebevakare behöver mer omfattande digitala tjänster
Särskilt i samband med vissa livshändelser skulle digitala tjänster vara till stor nytta för både medborgare, myndigheter och företag. Exempelvis finns det i dagens läge endast få elektroniska tjänster tillgängliga för intressebevakare. På grund av utvecklingen av befolkningens åldersstruktur ökar antalet intressebevakare hela tiden och därmed även deras behov av att uträtta ärenden.
– Vi skulle ha full beredskap att erbjuda det ökande antalet intressebevakare fler och mer omfattande elektroniska tjänster, till exempel då det gäller elektronisk ärendehantering å någon annans vägnar. Ibruktagandet av dessa lösningar skulle dock kräva lagändringar, fortsätter Janne Viskari.
Elektroniska register till hjälp för att sköta dödsbonas ärenden
En annan livshändelse där det skulle vara till stor nytta att kunna uträtta ärenden elektroniskt är då man sköter en avliden närståendes ärenden. I dagens läge måste den som sköter dödsboets ärenden vara i kontakt med väldigt många olika aktörer.
– Ärenden som berör en avliden anhörig kunde skötas mycket smidigare om lagstiftningen gjorde det möjligt att överföra den avlidnes uppgifter mellan olika organisationer. Detta skulle vara möjligt om vi hade elektroniska register för dödsbon. Ändringen skulle avsevärt underlätta dödsboförvaltarens arbetsbörda och ärendena kunde skötas snabbare, berättar Janne Viskari.
Smidigare processer för arbetskraftsinvandringen
Finland har ett stort behov av att få mer arbetskraft från utlandet och många länder konkurrerar om dessa experter. Smidiga inreseprocesser är en faktor som får Finland att se ut som ett attraktivt alternativ.
– Invandringsprocesserna har redan utvecklats mycket, men fortfarande måste invandrare som anländer till Finland besöka flera olika myndigheter på ort och ställe. Myndigheterna är även tvungna att separat verifiera invandrarens dokument. Det skulle vara mycket smidigare för både invandrarna och myndigheterna om myndigheterna kunde utnyttja dokument som redan verifierats. Den nuvarande lagen möjliggör inte detta och en ändring behövs, berättar Janne Viskari.
Utvecklingsförslaget av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar också Finlands nationella digitaliseringsstrategi, som EU förutsätter av sina medlemsländer.
– Den nuvarande lagstiftningen gör det inte möjligt att använda alla digitala tjänster som vi har utvecklat för att underlätta vardagen. Vi hoppas att Finlands kommande regering förstår lagstiftningens utvecklingsbehov och inkluderar dessa frågor i regeringsprogrammet, säger Janne Viskari.
Se videor om ändringsbehoven (på finska):
- Digital prioritet
- Människoorienterad intressebevakning
- Att sköta en avliden närståendes ärenden
- Smidigare myndighetsprocesser för invandring
Välkommen också och lyssna på MDB:s Sujuva Suomi -diskussion 20.2.2023. Diskussionen handlar om huruvida lagstiftningen bromsar digitaliseringen. Anmäl dig.
Tilläggsuppgifter:
Generaldirektör Janne Viskari, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 536 000 (växel), fö[email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation