Digitalisaatio sujuvoittaa yhteiskuntaa ja kansalaisten arkea – ratkaisut ovat parempia kuin laki sallii
Digi- ja väestötietovirasto voi digitalisaation keinoin tehdä suomalaisten arjesta sujuvampaa. Digitalisaation hyödyt sekä organisaatioille että kansalaisille ovat ilmeiset. Digitaalisten palvelujen täysimääräiselle hyödyntämiselle on kuitenkin nykyisestä lainsäädännöstä johtuvia esteitä.
– Suurin osa suomalaisista osaa ja haluaa käyttää digipalveluja. Suomessa oletus on kuitenkin paperinen palvelu ja tähän tahdomme muutoksen. Aivan kaikkien ei tarvitse digipalveluja käyttää, mutta se voisi olla ensisijainen tapa viranomaisasioinnissa, Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari sanoo.
Jos suurin osa suomalaisista hoitaisi viranomaisasiansa sähköisten palvelujen kautta, säästyisi aikaa heiltä itseltään ja virastoilta. Samalla säästyisi myös rahaa.
Edunvalvojat tarvitsevat laajempia digipalveluja
Erityisesti tiettyjen elämäntapahtumien yhteydessä digipalveluista olisi suuri hyöty sekä kansalaisille että viranomaisille ja yrityksille. Esimerkiksi edunvalvojille on nykyisin vain vähän sähköisiä palveluja tarjolla. Suomen väestön ikärakenteen kehityksestä johtuen edunvalvojien määrä kasvaa koko ajan ja siten myös heidän asiointitarpeensa.
– Meillä olisi täysi valmius tarjota edunvalvojien kasvavalle joukolle enemmän ja laajempia sähköisiä palveluja esimerkiksi sähköiseen puolesta-asiointiin. Näiden ratkaisujen käyttöönotto vaatisi kuitenkin muutoksia lakiin, Janne Viskari jatkaa.
Sähköiset rekisterit kuolinpesien asioiden hoitamisen avuksi
Toinen elämäntapahtuma, jossa sähköinen asiointi olisi erittäin hyödyllistä on kuolleen läheisen asioiden hoito. Nykyisin kuolinpesän asioiden hoitaja joutuu asioimaan erittäin monen tahon kanssa erikseen.
– Kuolleen omaisen asioiden hoito voisi olla paljon nykyistä sujuvampaa, jos lainsäädäntö mahdollistaisi kuolleen henkilön tietojen siirron eri organisaatioiden välillä. Tämä olisi mahdollista, jos meillä olisi sähköiset rekisterit kuolinpesiä varten. Muutos helpottaisi merkittävästi kuolinpesän hoitajan työtaakkaa ja asiat voisi saada nopeammin hoidettua, Janne Viskari kertoo.
Työperäisten maahanmuuttajien tie sujuvammaksi
Suomella on suuri tarve saada maahan lisää työvoimaa ulkomailta ja monet maat kilpailevat näistä osaajista. Maahantulon prosessien sujuvuus on yksi tekijä, jolla Suomi voi näyttäytyä houkuttelevana vaihtoehtona.
– Maahanmuuton prosesseja on jo kehitetty paljon, mutta edelleen maahanmuuttaja joutuu Suomeen saavuttuaan asioimaan paikan päällä usean eri viranomaisen luona ja viranomaiset joutuvat todentamaan jokainen erikseen maahanmuuttajan asiakirjoja. Sekä maahanmuuttajan että viranomaisten kannalta olisi paljon sujuvampaa, jos viranomaiset voisivat hyödyntää toistensa jo todentamia asiakirjoja. Nykyinen laki ei tätä mahdollista ja muutos olisi tarpeen, Janne Viskari kertoo.
Digi- ja väestötietoviraston kehitysehdotukset edistävät myös Suomen kansallista digitalisaatiostrategiaa, jota EU jäsenmailtaan edellyttää.
– Nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista kaikkien kehittämiemme, arkea helpottavien digipalvelujen käyttöä. Toivomme, että Suomen tuleva hallitus ymmärtää lainsäädännön kehitystarpeet ja ottaa nämä asiat osaksi hallitusohjelmaa, Janne Viskari sanoo.
Jos upotetut videot eivät näy, voit katsoa videot seuraavien linkkien kautta:
- Digitaalinen ensisijaisuus
- Ihmislähtöinen edunvalvonta
- Kuolleen läheisen asioiden hoitaminen
- Maahanmuuton viranomaisprosessit sujuviksi
Tervetuloa kuulolle myös Digi- ja väestötietoviraston järjestämään Sujuva Suomi -keskusteluun 20.2.2023. Keskustelun aiheena on jarruttaako lainsäädäntö digitalisaatiota ja miten. Ilmoittaudu.
Lisätiedot:
Pääjohtaja Janne Viskari, Digi- ja väestötietovirasto, puh. 0295 536 000 (vaihde), [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation