Inom projektet Prioritera digitalt söks lösningar för att minska mängden papperspost myndigheterna skickar
Syftet med projektet Prioritera digitalt som inleds vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är att söka lösningar för att minska mängden papperspost myndigheterna skickar. I och med kommande lagändringar kommer medborgare med digitala färdigheter i första hand att få myndighetspost digitalt. Projektet Prioritera digitalt är en del av finansministeriets Program för att prioritera digitala myndighetstjänster.
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram ska Finland stegvis övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. Detta förutsätter att lagstiftningen ändras så att digital myndighetskommunikation blir den primära kanalen för dem som har möjlighet till det. Lagstiftningen avses träda i kraft 2026.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata möjliggör ändringen genom att utveckla Suomi.fi-meddelandena så att de motsvarar kommande lagändringar och genom att stöda organisationer och slutanvändare i användningen av tjänsten Meddelanden. Utvecklingsarbetet utförs på ett kundorienterat sätt i samarbete med medborgarna och de organisationer som använder tjänsten. För närvarande använder 1,3 miljoner finländare Suomi.fi-meddelanden. Efter lagändringarna skulle antalet användare öka till cirka 4 miljoner.
– Utöver den tekniska utvecklingen satsar vi i reformen på att medborgarna och organisationerna ska få tillräckligt med information om den kommande förändringen och dess konsekvenser. Vi beaktar också medborgarnas behov av digitalt stöd och strävar efter att förutse behoven. Vårt mål är att göra det smidigare att sköta ärenden med myndigheterna genom att öka antalet meddelanden som skickas via Suomi.fi-meddelanden. Då minskar också mängden papperspost. Ändringen lägger samtidigt grunden till en i första hand digital myndighetskommunikation, berättar överdirektör Timo Salovaara.
Välkommen på Prioritera digitalt-informationsmöte i augusti 2024!
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar ett Prioritera digitalt-informationsmöte fredagen den 23 augusti 2024 kl. 9.00–10.30. Vid mötet presenteras färdplanen för projektet och målen för samarbetet med intressentgrupperna.
För vem?
Informationsmötet är avsett för personer som ansvarar för digital utveckling, kundupplevelse och kommunikation inom den statliga och kommunala sektorn och inom välfärdsområdena, förtroendevalda, medborgarorganisationer och systemleverantörer som i sina tjänster möjliggör utnyttjande av Suomi.fi-meddelanden.
Var?
Man kan delta i informationsmötet på plats i Tankehörnan (Universitetsgatan 4, Helsingfors) eller via en sändning från mötet.
Under mötet kan man också ställa frågor, vilka kan skickas i förväg i samband med anmälan.
Anmäl dig till Prioritera digitalt -informationsmötet 23.8.2024
Läs mer om reformen
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Prioritera digitalt är en del av finansministeriets Program för att prioritera digitala myndighetstjänster.
- Finansministeriet: Programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster
- Finansministeriets pressmeddelande 8.4.2024: Myndighetspost till medborgare sänds i framtiden i regel elektroniskt
- Vanliga frågor, DVV.fi (på finska): https://dvv.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-digitaalisen-viranomaisviestinnan-ensisijaisuudesta
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, överdirektör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, [email protected]
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, ledande sakkunnig Annette Hotari, tfn. 0295 535 028, [email protected]
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation