Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata genomför granskningstjänsten för EU-coronaintyg i Finland
EU:s coronavaccinationsintyg kan användas vid gränsöverskridningar inom EU. Syftet med intyget är att göra det lättare att röra sig tryggt och fritt.
Med intyget kan medborgaren påvisa att han eller hon har fått coronavaccin, haft corona eller fått ett negativt resultat av coronatestet före resan. Personen ska dock före resan själv utreda hurdant intyg mållandet kräver. EU-länderna inför EU-coronaintygen (EU digital COVID certificate) och deras läsapplikationer vid olika tidpunkter. Detta innebär att EU-länderna inte nödvändigtvis har full beredskap att utfärda och säkerställa certifikat samtidigt. I fråga om övriga certifikat bestämmer EU-länderna själva vilka intyg de godkänner för dem som anländer till landet.
MDB genomför en tjänst för granskning av Finlands EU-coronaintyg. Med hjälp av tjänsten kan man säkerställa innehållet i och riktigheten av EU-coronaintyget. I samband med resor utnyttjas kontrolltjänsten i myndigheternas inspektionsapplikationer för att säkerställa intygens innehåll och riktighet. Tjänsten förmedlar också granskningscertifikat för coronaintyg som beviljats i Finland till andra EU-medlemsländer. Varje EU-land genomför landsspecifika lösningar för beviljande och granskning av EU-coronaintyg. Lösningarna grundar sig på de definitioner som EU:s nätverk eHealth har utarbetat i samarbete samt på referenser till öppen källkod som publicerats utifrån dessa.
Hur fungerar EU-coronaintyget?
- Intyget kan laddas ner från Mina Kanta-sidor i PDF-format på telefon eller för utskrift på papper.
- EU:s coronaintyg har en QR-streckkod som innehåller en digital signatur för verifiering av intygets äkthet och riktighet.
- I samband med kontrollen av intyget skannas QR-koden och underteckningen av den som utfärdat intyget verifieras.
- De offentliga certifikaten för signeringsnycklarna till EU-medlemsländernas certifikat förmedlas via Europeiska kommissionens informationsled, som gör det möjligt att granska coronaintyget i hela EU. Uppgifterna om certifikatinnehavaren förmedlas inte via informationsleden utan endast de utfärdande parternas signeringscertifikat.
Mer information om EU-coronaintyg
• På FPA:s Mina Kanta-sidor
• THL:s webbplats för coronaintyg
• Europeiska kommissionens webbplats
• Re-Open EU
• eHealth-nätverket
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Utvecklingschef Teemu Tukiainen, tfn 0295 535 033, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation