Digihumaus-rapport 2022: Myndigheternas möjligheter att behandla och avgöra ärenden enbart digitalt bör utökas
”I Finland borde man utöka myndigheternas möjligheter att behandla och avgöra ärenden enbart digitalt. Myndigheterna borde kunna fatta och skicka avgöranden enbart digitalt till alla som kan uträtta ärenden digitalt”, säger Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
”Vi borde öka automatiseringsgraden och möjliggöra ett mer omfattande automatiskt beslutsfattande än för närvarande, men samtidigt lösa ansvars- och rättsskyddsfrågor i anslutning till detta. Dessutom borde vårt samhälle stärka rollen för den gemensamma digitala infrastrukturen och effektiva basregister samt effektivare beakta digitaliseringens tväradministrativa konsekvenser i lagstiftningen”, fortsätter Viskari.
Detta framgår av rapporten Digihumaus 2021 som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publicerade den 1 april 2022. Rapporten presenterar fyra olika möjliga framtidsbilder som är möjliga i framtidens Finland. Den presenterar också åtgärdsförslag med vilka man kan svara på de samhälleliga utmaningar som syns i horisonten genom att bättre utnyttja befintliga och nya teknologier samt utveckla förvaltningens verksamhetssätt.
Scenarierna hjälper att rikta digitaliseringsutvecklingen
Digihumaus-rapportens scenarier, som sträcker sig till 2030, hjälper oss att förutse framtida processer, rikta in digitaliseringsutvecklingen och bygga upp digitala offentliga tjänster som stöd för en smidigare vardag.
”Scenariona är inga prognoser om framtiden, utan möjliga och alternativa framtidsbilder och beskrivningar av verksamhetsmiljön. I stället för en säker sanning hittar vi i allmänhet de rätta lösningarna i scenariernas gränsområden: alla scenarier innehåller element som kommer att förverkligas”, fortsätter Viskari.
Rapporten Digihumaus 2022 "Fyra scenarion om digitaliseringens framtid" publicerades fredagen den 1 april 2022 på Digihumaus-webbinariet som ordnades av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och som fokuserade på digitalisering. Rapporten är en fortsättning på Digihumaus-rapporterna som publicerats under de tre senaste åren.
Mer information om Digihumaus-rapporten
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, generaldirektör Janne Viskari, tfn 0295 536 060 (journummer för kommunikationen), [email protected]
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation