Digihumaus-raportti 2022: Viranomaisten mahdollisuuksia käsitellä ja ratkaista asioita vain digitaalisesti tulee lisätä
”Suomessa tulisi lisätä viranomaisten mahdollisuuksia käsitellä ja ratkaista asioita vain digitaalisesti. Viranomaisten pitäisi voida tehdä ja lähettää ratkaisut vain digitaalisesti kaikille niille, jotka pystyvät digiasiointiin”, sanoo Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
”Meidän tulisi lisätä automatisaatioastetta ja mahdollistaa nykyistä laajempi automaattinen päätöksenteko, mutta samalla ratkaista siihen liittyvät vastuu- ja oikeusturvakysymykset. Lisäksi yhteiskunnassamme tulisi vahvistaa yhteisen digitaalisen infrastruktuurin ja tehokkaiden perusrekistereiden roolia sekä huomioida lainsäädännössä tehokkaammin digitalisaation poikkihallinnolliset vaikutukset”, jatkaa Viskari.
Tämä käy ilmi Digi- ja väestötietoviraston 1.4.2022 julkaisemasta Digihumaus 2021 -raportista. Raportti esittelee neljä erilaista mahdollista tulevaisuuskuvaa, jotka ovat mahdollisia tulevaisuuden Suomessa. Raportti myös esittää kehitysehdotuksia, joilla näköpiirissä oleviin yhteiskunnallisiin haasteisiin ja muutostrendeihin voitaisiin vastata hyödyntämällä paremmin olemassa olevia ja uusia teknologioita sekä kehittämällä hallinnon toimintatapoja.
Skenaariot auttavat suuntaamaan digitalisaatiokehitystä
Digihumaus-raportin vuoteen 2030 ulottuvat skenaariot auttavat ennakoimaan tulevia kehityskulkuja, suuntaamaan digitalisaatiokehitystä ja rakentamaan digitaalisia julkisia palveluita sujuvamman arjen tueksi.
”Skenaariot eivät ole ennusteita tulevasta, vaan mahdollisia ja vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia ja toimintaympäristön kuvauksia. Yhden varman totuuden sijaan oikeat askeleet löytyvät yleensä skenaarioiden välimaastosta: kaikissa skenaarioissa on piirteitä, jotka toteutuvat”, jatkaa Viskari.
Digihumaus 2022 -raportti ”Neljä skenaariota digitalisaation tulevaisuudesta” julkaistiin perjantaina 1.4.2022 Digi- ja väestötietoviraston järjestämässä digitalisaatioon keskittyvässä Digihumaus-webinaarissa. Raportti on jatkoa kolmena aiempana vuotena julkaistuille Digihumaus-raporteille.
Lisätietoja Digihumaus-raportista
Digi- ja väestötietovirasto, pääjohtaja Janne Viskari, p. 0295 536 060 (viestinnän päivystysnumero), [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation