Tapahtuiko organisaatiossasi tietomurto tai tietovuoto? Suomi.fi-verkkopalvelusta saat nyt kootut toimintaohjeet
Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut Suomi.fi-verkkopalveluun sähköisen oppaan tietomurron tai tietovuodon kohteeksi joutuneelle organisaatiolle. Oppaasta yritykset, yhteisöt ja muut organisaatiot saavat tietoa, kuinka toimia, jos epäilevät organisaationsa joutuneen tietomurron uhriksi tai jos organisaation hallussa olevia salassa pidettäviä tietoja on vuotanut julkisuuteen.
Nyt julkaistu Suomi.fi-verkkopalvelun opas neuvoo, miten organisaation tulee toimia akuutin tilanteen hetkellä, kuinka se voi estää tilanteesta aiheutuvia lisävahinkoja ja mistä saa apua tapahtuneen selvittämiseen. Lisäksi oppaasta saa hyödyllisiä neuvoja siihen, mitä kannattaa tehdä kriisin jälkeen, jotta vastaavaa ei pääsisi tapahtumaan uudelleen. Oppaan avulla voi myös käydä läpi, kuinka hyvin organisaatio on varautunut tietomurtoihin.
”Tietomurto tai tietovuoto on myös organisaation näkökulmasta kriisin paikka, joka yleensä tulee yllätyksenä. Tällaisessa tilanteessa organisaatioon kohdistuu valtavasti kysymyksiä huolestuneilta asiakkailta, medialta ja muilta tahoilta” kuvailee Digi- ja väestötietoviraston Palvelut-osaston ylijohtaja Timo Salovaara.
”Tilanne on usein organisaatioille yhtä kaoottinen ja epäselvä kuin se on yksityiselämässään tietovuodon uhriksi joutuneillekin. Siksi halusimme helpottaa myös organisaatioiden tuskaa tällaisessa tilanteessa. Toivon, että julkaisemamme opas auttaa erilaisia organisaatioita toimimaan tällaisissa kriisitilanteissa ja estämään mahdolliset lisävahingot mahdollisimman tehokkaasti”, Salovaara jatkaa.
Oppaat kansalaisille ja organisaatioille tuotettiin yhteistyöllä
Nyt julkaistu opas on jatkoa keväällä 2021 julkaistulle oppaalle, jossa ohjeistetaan, mitä yksityishenkilön tulee tehdä, jos epäilee henkilötietojensa joutuneen vääriin käsiin. Oppaat on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Molempien oppaiden taustalla on paljon julkisuudessa ollut Vastaamon tietomurto, jonka myötä asiakkaiden henkilötietoja vuoti laajasti internetiin syksyllä 2020. Vuodon käsittelyn yhtenä jatkotoimenpiteenä hallitus linjasi, että toteutetaan tietovuototilanteessa toimimista helpottava palvelu.
Digi- ja väestötietovirasto on suunnitellut uuden oppaan yhteistyössä julkisen hallinnon sekä yksityisen sektorin organisaatioiden kanssa. Erilaisiin tilanteisiin liittyvien palvelujen tuottaminen vaatii sekä ymmärrystä asiakkaiden tarpeista että sujuvaa yhteistyötä yli organisaatiorajojen.
Organisaatioille suunnatun oppaan tekemisessä ovat olleet mukana Elinkeinoelämän keskusliitto, Helsingin seudun kauppakamari, suomalaisten kyberasiantuntijoiden vapaaehtoisorganisaatio KyberVPK, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus, Poliisi, Poliisiammattikorkeakoulu, Suomen yrittäjät, Tietosuojavaltuutetun toimisto sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira.
Tutustu Suomi.fi-verkkopalvelun oppaisiin:
Organisaatioltani on viety tai vuotanut tietoja – opas organisaatioille
Lisätietoja
Digi- ja väestötietovirasto, ylijohtaja Timo Salovaara, p. 0295 535 303, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation