Asiakastarina: Valtuudet sujuvoittavat lapsen ja täysi-ikäisen puolesta-asiointia Omakannassa
Omakannassa asioidaan toisen henkilön puolesta kuukausittain jopa 250 000 kertaa. Sähköinen puolesta-asiointi onkin yksi Omakannan tärkeimpiä ominaisuuksia. Täysi-ikäisten ja lasten puolesta palvelussa on mahdollista asioida Suomi.fi-valtuuksien avulla. Valtuuksien laajempien toiminnallisuuksien myötä monet puolesta-asiointiin aiemmin liittyneet haasteet on saatu ratkaistua.
Aiemmin ainoastaan viralliset huoltajat pääsivät asioimaan Omakannassa huollettaviensa puolesta. Keväästä 2021 alkaen puolesta-asiointi on ollut mahdollista valtuutuksella myös täysi-ikäisen puolesta. Samalla Omakannassa siirryttiin käyttämään puolesta-asioitavan henkilön valintaan Suomi.fi-käyttöliittymää.
– Aiemmin puolesta-asioinnissa huollettavat lapset haettiin Kelan käytössä olevista väestötiedoista. Täysi-ikäisen puolesta-asioinnin käyttöönotto vauhditti Suomi.fi:n Valtuudet-palvelun valintaliittymään siirtymistä myös meidän palvelussamme. Omakanta haluaa käyttää kansallisesti yhtenevää ratkaisua, Kanta-palvelujen it-asiantuntija Markku Vuorinen kuvailee.
Suomi.fi-valtuudet helpottavat myös muuttuvien ja monimutkaisempien käyttötarpeiden huomioimista ja hallinnointia. Aiemmin huollonjakosopimus saattoi estää huoltajan asioinnin Omakannassa. Tammikuusta 2022 alkaen huoltajat ovat päässeet asioimaan lapsen puolesta Omakannassa huollonjakosopimuksen mukaisesti, jos viranomainen on kirjannut tämän väestötietojärjestelmään kooditettuna. Tieto huollonjakosopimuksesta siirtyy Valtuuksien avulla, ja useimmissa tilanteissa huoltajan ei tarvitse itse tehdä mitään saadakseen asiointioikeuksia lapsen asioiden hoitamista varten.
Tilanne on helpottunut tänä vuonna myös sellaisten huoltajien kohdalla, joilla on turvakielto. Turvakielto on aiemmin voinut estää asioinnin, kun järjestelmä ei käyttöoikeuksien tarkistustilanteessa olekaan päässyt kiinni vanhemman, turvakiellolla suojattuihin oikeuksiin. Jatkossa huoltajat voivatkin itse valtuuttaa toisensa sääntömoottorin asettamien rajoitusten ohi, jos lapsella itsellään ei ole turvakieltoa.
Mahdollisuus myös täysi-ikäisten puolesta-asiointiin
Suomi.fi-valtuuksien käyttöönotto on mahdollistanut myös täysi-ikäisten puolesta-asioinnin. Maaliskuusta 2021 lähtien aikuinen on voinut valtuuttaa toisen aikuisen asioimaan Omakannassa hänen puolestaan.
– Tästä on varmasti suurta hyötyä esimerkiksi ikäihmiselle, jonka on vaikea käyttää näitä palveluita. Sen sijaan, että hän joutuisi käyttämään Omakantaa itse, hän voi valtuuttaa vaikkapa aikuisen lapsensa auttamaan lääkereseptin uusimisessa, Kanta-palvelujen liiketoiminnan asiantuntija Mari Holmroos kertoo.
Kanta-palveluissa ollaan tyytyväisiä Valtuuksien nykyisiin ominaisuuksiin, mutta täysi-ikäisten kansalaisten valtuuttamismahdollisuuksien laajentamista pidetään tärkeänä.
– Olisi hienoa, jos täysi-ikäisen puolesta-asiointi kehittyisi niin, että valtuutuksen voisi tehdä muutenkin kuin sähköisesti asioimalla, Holmroos pohtii.
Tavoitteena sujuvampi palvelu kansalaisille
Tekninen osuus Suomi.fi-valtuuksien käyttöönotosta Omakannassa onnistui hyvin. Digi- ja väestötietoviraston tukemana prosessi kesti määrittelyineen muutaman kuukauden.
– Heti alkuun kaikki haasteet, joita puolesta-asiointiin on aiemmin liittynyt, eivät tietenkään ratkenneet. Onneksi yhteistyö Digi- ja väestötietoviraston kanssa on ollut jatkuvaa ja hyvin toimivaa. Menemme koko ajan valtuuksien tuomien mahdollisuuksien laajentamisessa eteenpäin, Holmroos kiittää.
Kansallinen ratkaisu on koettu Kanta-palveluissa hyväksi, ja sen nähdään sopivan muillekin vastaaville palveluille, joiden halutaan toimivan samalla tavalla koko maassa. Lisäksi suurena etuna on koettu se, että Kanta-palveluiden ei tarvitse itse tuottaa valtuuttamisratkaisua, vaan he ovat voineet käyttää olemassa olevaa järjestelmää.
Ennen kaikkea tärkeäksi nähdään, että ratkaisu toimii kansalaisille.
– Kyllähän tästä suurin hyöty Omakannan käyttäjille on, kun puolesta-asioinnin mahdollisuudet laajenevat. Eihän tätä loppujen lopuksi meidän hyödyksemme tehdä, vaan kansalaisten, Vuorinen toteaa.
Lue myös
Valtuudet: Alaikäisen lapsen puolesta asiointi eri tilanteissa
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation