VAHTI-arbetsgruppernas verksamhet har inletts – anslut dig till arbetsgrupperna eller VAHTI-nätverket
VAHTI-arbetsgruppernas verksamhet för den nya verksamhetsperioden 1.3.2025–31.1.2028 har inletts. Utöver arbetsgrupperna inleddes verksamheten för det nya VAHTI-nätverket för ansvarspersoner för informationssäkerheten inom statsförvaltningen. En ny ledningsgrupp har också utnämnts för VAHTI. I VAHTI-verksamheten deltar redan över 500 experter och direktörer. Man kan ansluta sig till VAHTI-arbetsgrupperna eller VAHTI-nätverket när som helst under verksamhetsperioden.
VAHTI-arbetsgruppernas verksamhet har inletts – anslut dig till verksamheten
VAHTI-arbetsgruppernas verksamhet för den nya verksamhetsperioden 1.3.2025–31.1.2028 har inletts.
VAHTI-arbetsgrupperna sammanför experter på utveckling av cyber- och digital säkerhet både inom den offentliga förvaltningen och näringslivet. I arbetsgrupperna samarbetar experter inom branschen, deltar i utarbetandet av nyhetsbulletiner, utvecklar sin egen kompetens och främjar den digitala säkerheten i sina organisationer. Både representanter för den offentliga förvaltningen och andra aktörer kan delta i arbetsgruppens verksamhet.
Arbetsgrupperna är:
• utveckling av riskhantering, verksamhetens kontinuitet och beredskap (RIA)
• utveckling av cyber- och digital säkerhet (KYTI)
• utveckling av dataskydd (TIKE)
För att stöda arbetsgruppernas verksamhet har det inrättats en ny Teams-miljö där arbetsgruppernas medlemmar kan diskutera aktuella frågor. Dessutom kan medlemmarna få tips och kamratstöd i Teams-miljön i frågor som gäller cyber- och digital säkerhet.
VAHTI-verksamheten inleddes redan på 1990-talet vid finansministeriet. Verksamheten överfördes till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata 2020.
Läs mer om VAHTI-arbetsgrupperna eller anmäl dig till arbetsgrupperna.
VAHTI-nätverket för ansvarspersoner för datasäkerheten inom statsförvaltningen erbjuder tips och kamratstöd – anslut dig till nätverket
Nätverket främjar samarbetet mellan de personer och organisationer som ansvarar för statsförvaltningens cyber- och digital säkerhet. Verksamheten riktar sig enbart till statsförvaltningens organisationer, som separat kan utse en företrädare för nätverket.
Nätverkets uppgifter är att dela aktuella lägesbilden och god praxis i anslutning till den digitala säkerheten. Nätverkets medlemmar kan delta i VAHTI-arbetsgruppernas verksamhet på samma sätt som de övriga medlemmarna i arbetsgrupperna
Du kan anmäla dig till nätverket genom att skicka e-post till adressen [email protected].
En ny ledningsgrupp har utnämnts för VAHTI
En ny ledningsgrupp har utnämnts för VAHTI för mandatperioden 01.03.2025–31.01.2028. Direktör Mikko Pitkänen utnämndes till ordförande för ledningsgruppen och dataadministrationschef Eero Konttaniemi till vice ordförande från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Till VAHTI-ledningsgruppen hör myndigheter och organisationer inom den offentliga förvaltningen som ansvarar för att utveckla cyber- och digital säkerhet och producera centrala tjänster. Ledningsgruppen består av 40 organisationer.
Ledningsgruppens uppgift är bland annat att koordinera samarbetet, dela lägesbilden av den digitala säkerheten och utveckla gemensamma verksamhetssätt. Dessutom rapporterar VAHTI-arbetsgrupperna om sin verksamhet till ledningsgruppen.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation