Suomi.fi-valtuuksilla sujuvampaa arkea:
Oman luottohenkilönsä voi nyt valtuuttaa asioimaan puolestaan digipalveluissa vaikka itsellä ei olisi verkkopankkitunnuksia
Suomi.fi-valtuuksien avulla voi antaa luottohenkilölleen luvan asioida puolestaan monissa palveluissa. Aiemmin tämä on vaatinut tunnistautumista Suomi.fi-valtuuksiin esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla. Nyt palvelu avautuu myös henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta itse käyttää digipalveluja tai joilla ei ole tunnistautumisvälineitä.
Suomi.fi-valtuudet on sähköinen valtakirja. Sen avulla valtuuttaja ja valtuutettu sopivat yhdessä, missä palveluissa ja mitä asioita valtuutettu hoitaa valtuuttajan puolesta.
Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida monissa palveluissa
Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia asiointioikeuden tarkistamisessa. Merkittävimpiä palveluita ovat esimerkiksi Kelan Omakanta, Verohallinnon palvelut, apteekit ja monet kuntien palvelut.
Tällä hetkellä toisen henkilön puolesta voi esimerkiksi hoitaa veroasioita, varata ajan sosiaali- ja terveyspalveluihin, asioida etuusasioissa, katsella terveystietoja esimerkiksi Omakannassa, uusia reseptejä tai hakea reseptilääkkeitä.
Alkuun pääsee listaamalla yhdessä palveluita, joissa valtuuttaja haluaa luottohenkilönsä asioivan puolestaan. Näin kaikki tarvitut valtuudet saadaan samalla kerralla voimaan. Kukin palvelu neuvoo, voiko palvelussa asioida Suomi.fi-valtuuksilla ja millaisia asioita voi niillä voi hoitaa. Myös Suomi.fi-verkkopalvelusta löytyy listat kaikista niistä palveluista, joissa valtuuksilla voi asioida ja mitä asioita niillä voi hoitaa.
Helpoimmin voimaan digitaitoisen luottohenkilön tekemällä valtuuspyynnöllä
Nopein ja helpoin tapa valtuuttaa on se, että digitaitoinen tuleva valtuutettu tekee Suomi.fi-valtuuksissa valtuuspyynnön. Valtuuspyyntöä varten hän tarvitsee valtuuttajan virallisen nimen ja henkilötunnuksen sekä listan palveluista, joihin valtuuksia haetaan.
Valtuuttaja hyväksyy valtuuspyynnössä haetut valtuudet käymällä jossain Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikoista. Kun tekee ajanvarauksen Suomi.fi-valtuudet organisaatioille ja henkilöasiakkaille -palveluun, välttää jonottamisen ja varmistaa henkilökohtaisen palveluajan: linkki ajanvaraukseen: linkki ajanvaraukseen. Valtuudet tulevat voimaan heti.
Jos käyntiasiointi ei onnistu, valtuuttaja voi tehdä valtuushakemuksen
Jos käyntiasiointi ei onnistu, valtuuttaja voi tehdä valtuushakemuksen itse tai avustajansa kanssa. Tällöin valtuuttaja hyväksyy valtuudet allekirjoittamalla valtuushakemuksen. Valtuuttajan tulee myös todistaa henkilöllisyytensä liittämällä hakemukseen esimerkiksi kopion henkilöllisyystodistuksestaan.
Valtuushakemuksen täyttämistä varten tarvitaan valtuuttajan ja valtuutetun tai valtuutettujen virallinen nimi ja henkilötunnus sekä lista palveluista, joihin valtuuksia haetaan.
Valtuuttajan avustaja voi tunnistautua omilla tunnuksillaan Suomi.fihin tekemään valtuushakemuksen ja lähettämään sen sähköisesti: linkki valtuushakemukseen.
Jos valtuuttajalla itsellään on tietokone, verkkoyhteys ja tulostin, mutta ei tunnistautumisvälineitä, hän voi myös täyttää valtuushakemuksen itse verkossa. Tulostamisen jälkeen hän voi postittaa allekirjoitetun valtuushakemuksen osoitteeseen PL 1003, 02151 Espoo.
Valtuushakemuksen voi myös tuoda Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkaan. Kun tekee ajanvarauksen Suomi.fi-valtuudet organisaatioille ja henkilöasiakkaille -palveluun, välttää jonottamisen ja varmistaa henkilökohtaisen palveluajan: linkki ajanvaraukseen.
Digi- ja väestötietovirasto lähettää tiedon valtuuksien rekisteröinnistä postitse valtuuttajalle.
Tärkeät linkit
- Suomi.fi-verkkopalvelusta löytyy ohjeet valtuutuksen ja valtuuspyynnön tekemiseen.
- Valtuuspyynnön voi tehdä tunnistautumalla Suomi.fi-valtuuksiin.
- Suomi.fi-valtuuksissa voi täyttää valtuushakemuksen. Hakemuksen voi postittaa tai lähettää sähköisesti tunnistautumalla palveluun.
- Kun tekee ajanvarauksen Suomi.fi-valtuudet organisaatioille ja henkilöasiakkaille -palveluun, välttää jonottamisen ja varmistaa henkilökohtaisen palveluajan: linkki ajanvaraukseen.
- Ajanvarauksen tekemiseen ja Suomi.fi-valtuuksiin saa neuvontaa puhelimitse Kansalaisneuvonnasta puh. 0295 000, kansalaisneuvonta.fi.
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuudet on sähköinen valtakirja, jonka avulla voi valtuuttaa luottohenkilönsä asioimaan puolestaan.
- Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia asiointioikeuden tarkistamisessa.
- Suomi.fi-valtuudet on tietoturvallinen kansallinen ratkaisu puolesta-asiointiin sähköisissä asiointipalveluissa.
- Suomi.fi-valtuuksia kehittää ja ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation