En smidigare vardag med Suomi.fi-fullmakter:
Nu kan du ge din förtroendeperson fullmakt att sköta ärenden i digitala tjänster även om du själv inte har nätbankskoder
Med Suomi.fi-fullmakter kan man ge en förtroendeperson tillstånd att sköta ärenden i ett flertal tjänster. Tidigare har detta krävt att man identifierar sig i Suomi.fi-fullmakter till exempel med nätbankskoder. Nu är tjänsten också öppen för personer som inte själva har möjligheten att använda digitala tjänster eller som inte har identifieringsmedel.
Suomi.fi-fullmakter är en elektronisk fullmakt. Med hjälp av den kommer fullmaktsgivaren och fullmaktstagaren tillsammans överens om vilka tjänster och vilka ärenden fullmaktstagaren sköter för fullmaktsgivarens räkning.
Med Suomi.fi-fullmakter kan man sköta ärenden i ett flertal tjänster
Med Suomi.fi-fullmakter kan man sköta ärenden i de tjänster som använder Suomi.fi-fullmakter för att granska rätten att sköta ärenden. De viktigaste tjänsterna är till exempel FPA:s Mina Kanta-sidor, Skatteförvaltningens tjänster, apotek och många kommunala tjänster.
För närvarande kan man till exempel sköta skatteärenden, boka tider till social- och hälsovårdstjänster, sköta förmånsärenden, läsa hälsouppgifter till exempel på Mina Kanta-sidorna, förnya recept eller söka receptbelagda läkemedel för en annan persons räkning.
Man kommer igång genom att först tillsammans lista de tjänster som fullmaktsgivaren vill att hans eller hennes förtroendeperson sköter ärenden i för fullmaktsgivarens räkning. I Suomi.fi-webbtjänsten finns information om huruvida man i tjänsten kan sköta ärenden med Suomi.fi-fullmakter. Också de tjänster som fullmaktstagaren använder ger råd om huruvida det är möjligt att i tjänsten sköta ärenden med Suomi.fi-fullmakter och vilka slags ärenden som man kan sköta med hjälp av dem.
En begäran om fullmakt som gjorts av en person med digital kompetens träder enklast i kraft
Det snabbaste och enklaste sättet att få fullmakterna i skick är att en person med digital kompetens gör begäran om fullmakt i Suomi.fi-fullmakter. För begäran om fullmakt behöver personen fullmaktsgivarens officiella namn och personbeteckning samt en lista över de tjänster som man söker fullmakter för.
Fullmaktsgivaren godkänner de fullmakter som han eller hon sökt i begäran om fullmakt genom att besöka något av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen. Man ska boka en tid till besöket på tjänsten Suomi.fi-fullmakter för organisationer och medborgare: länk till tidsbokningen.
Om man inte har möjlighet att göra ett besök, kan fullmaktsgivaren göra en fullmaktsansökan
Om man inte har möjlighet att göra ett besök, kan fullmaktsgivaren göra en fullmaktsansökan själv eller tillsammans med sitt biträde. Då godkänner fullmaktsgivaren fullmakterna genom att underteckna fullmaktsansökan. Fullmaktsgivaren ska också styrka sin identitet genom att foga till exempel en kopia av sitt identitetsbevis till ansökan.
För att fylla i fullmaktsansökan behövs fullmaktsgivarens och fullmaktstagarens eller fullmaktstagarnas officiella namn och personbeteckningar, samt en lista över de tjänster som fullmakterna söks för.
Fullmaktsgivarens biträde kan identifiera sig i Suomi.fi med sina egna koder för att göra fullmaktsansökan och skicka den elektroniskt: länk till fullmaktsansökan.
Om fullmaktsgivaren har en egen dator, internetuppkoppling och printer, men inte identifieringsmedel, kan han eller hon också fylla i fullmaktsansökan själv på nätet. Efter att fullmaktsgivaren har skrivit ut ansökan, kan han eller hon posta den undertecknade fullmaktsansökan till adressen PB 1003, 02151 Esbo.
Fullmaktsansökan kan också föras till ett av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen. När man gör en tidsbokning i tjänsten Suomi.fi-fullmakter för organisationer och privatpersoner undviker man köer och säkerställer en personlig besökstid: länk till tidsbokningen. Medborgarrådgivningen hjälper också med att boka en tid, 0295 000, kansalaisneuvonta.fi.
Suomi.fi-fullmakter i ett nötskal
- Suomi.fi-fullmakter är en elektronisk fullmakt som kan användas för att ge sin förtroendeperson fullmakt att sköta ärenden för sin räkning.
- Med Suomi.fi-fullmakter kan man sköta ärenden i de tjänster som använder Suomi.fi-fullmakter för att granska rätten att sköta ärenden.
- Anvisningar för att göra en fullmakt och en begäran om fullmakt finns i Suomi.fi-webbtjänsten på (länk till anvisningarna som publiceras i oktober).
- Medborgarrådgivningen ger råd om hur man bokar en tid och gör Suomi.fi-fullmakter per telefon, tfn 0295 000, kansalaisneuvonta.fi/sv-FI.
- Suomi.fi-fullmakter är en informationssäker nationell lösning för att sköta ärenden för någon annan i elektroniska tjänster.
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar och upprätthåller Suomi.fi-fullmakter.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation