Työttömien asiointi muuttuu – Suomi.fi-opas palvelee kaikkia työttömiä uudessa tilanteessa
Työllisyyspalvelut uudistuivat 2. toukokuuta alkaen. Työttömät työnhakijat saavat työnhaun alkaessa aiempaa enemmän henkilökohtaista palvelua. Lisäksi työnhakijat sopivat viranomaisten kanssa työnhaun tavoitteista entistä tarkemmin.
Suomi.fi-verkkopalvelun uusi työttömän opas sisältää ajankohtaiset tiedot uudistuneista työllisyyspalveluista.
Oppaasta saa räätälöidyt neuvot vastaamalla ensin kartoittaviin kysymyksiin
Opas on suunniteltu sekä juuri työttömäksi jääville että jo jonkin aikaa työttömänä olleille. Elämäntilannelähtöinen opas tarjoaa räätälöidysti tietoa ja palveluita niin koulunsa päättävälle nuorelle kuin henkilölle, joka kokee työkykynsä heikentyneen.
Työttömien elämäntilanteet ovat hyvin erilaisia. Korkeakoulutetulla ja pitkän työhistorian omaavalla henkilöllä on erilainen polku takaisin työelämään kuin henkilöllä, joka jää 20 vuoden työuran jälkeen työttömäksi esimerkiksi tehtaalta tai jonka työura on sirpaleinen.
“Uskon, että tämä valtakunnallinen opas palvelee myös asiakaspalvelua eri alueilla tekeviä heidän ohjatessaan asiakkaita ajantasaisen kohdennetun tiedon äärelle”, toteaa Vaasan työllisyyden ekosysteemin projektipäällikkö Mira Pihlaja Vaasan kaupungin hyvinvointipalveluista. “Oppaan käyttäjän kannattaa siis vastata taustakysymyksiin saadakseen juuri omaan tai asiakkaan tilanteeseen sopivaa tietoa”, jatkaa Pihlaja.
Suomi.fi-verkkopalvelun uusi opas vastaa hyvin monenlaisiin tarpeisiin. Oppaassa on huomioitu esimerkiksi opiskelu työttömänä, yrittäjäksi ryhtyminen ja kuntoutukseen hakeutuminen.
Vastaamalla omaa tilannettaan kartoittaviin kysymyksiin lukija löytää itselleen sopivia neuvoja ja palveluja. Opas sisältää tiedot keskeisistä viranomaismääräyksistä, lakisääteisistä velvoitteista sekä työttömille suunnatuista palveluista.
Opas tarjoaa tilannekohtaista tietoa ja palveluita informaatioähkyn sijaan
“Vaikeassa elämäntilanteessa, kuten työttömäksi jäädessä, voi olla vaikeaa tutustua laajoihin ohjeistuksiin ja etsiä niistä itselle tarvittavaa tietoa. Pahimmillaan työttömyys voi pitkittyä sekä toimeentulon turva vaarantua, jos ihminen ei löydä ajoissa oikeiden palveluiden äärelle”, kertoo erityisasiantuntija Olli Hurskainen Digi- ja väestötietovirastosta.
Työttömien Keskusjärjestön toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski pitää uutta tietoportaalia tervetulleena lisänä työttömien palveluissa. ”Kun monet työttömiä ja työttömyyttä koskevat asiat ovat parhaillaan isossa muutoksessa, on tärkeää, että työttömän on mahdollista löytää vinkit ja linkit mahdollisimman kattavasti ns. yhden luukun periaatteella.”
Oppaan suunnitteluun ovat osallistuneet Pohjanmaan ELY-keskus, Folkhälsan, Kela, KEHA-keskus, Kokkolan seudun työllisyyden kuntakokeilu, Pohjanmaan TE-toimisto, Takuusäätiö, Tampereen kaupunki, THL, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö TYJ, Työttömien Keskusjärjestö ja Vaasan kaupunki.
Tutustu uuteen oppaaseen
Tutustu uuteen oppaaseen Suomi.fi-verkkopalvelussa: suomi.fi/oppaat/tyottomyys
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation