Nya mobilappen Serviceställen hjälper till att hitta offentliga serviceställen
Befolkningsregistercentralen och Cybercom har tillsammans utvecklat en ny mobilapplikation med förstärkt verklighet som ska underlätta när medborgare uträttar ärenden hos myndigheter. Appen heter ”Serviceställen (beta)”. Det är fråga om en testversion av en tjänst som i framtiden ska bli en del av Suomi.fi-mobilappen.
Appen visualiserar var de offentliga tjänsterna finns och gör det lättare att hitta dem med hjälp av smarttelefonernas möjligheter att använda förstärkt verklighet. Informationen tas från Suomi.fi-servicedatalagret, som innehåller information om de tjänster och servicekanaler som organisationer inom offentlig förvaltning erbjuder. De uppgifter som är sparade i Servicedatalagret utgör också grunden för uppgifterna om tjänster och serviceställen i Suomi.fi-nättjänsten.
Appen visar de offentliga tjänsternas läge på kartan. Dessa är till exempel ämbetsverk, bibliotek, simhallar, parkeringsautomater, idrottsplatser, daghem, skolor, hälsocentraler och andra tjänster som drivs med offentliga medel. När man vänder på mobilen eller surfplattan börjar kameran filma där användaren går och närbelägna serviceställen dyker upp på skärmen", berättar Joonas Kankaanrinne, som är direktör för enheten Utveckling vid Befolkningsregistercentralen.
Appen Serviceställen (beta) finns till en början för Android-enheter. En version för iOS-enheter är under planering.
Andra aktörer kan också utnyttja uppgifterna i Suomi.fi-servicedatalagret
”Appen Serviceställen som utnyttjar uppgifter i Suomi.fi-servicedatalagret är ett bra exempel på hur man med hjälp av Suomi.fi-tjänster, det vill säga i detta fall tjänstebeskrivningar som registrerats i Servicedatalagret, kan skapa nya innovativa tjänster. Jag uppmuntrar alla organisationer att se till att uppgifterna om deras tjänster är uppdaterade, eftersom det i framtiden säkert kommer fler sådana här tjänster som utnyttjar tjänstebeskrivningarna i servicedatalagret och gör det lättare att hitta tjänster”, fortsätter Kankaanrinne.
Även andra aktörer kan bygga upp nya innovativa applikationer av uppgifterna i Suomi.fi-servicedatalagret eftersom uppgifterna är tillgängliga för alla via det öppna gränssnittet.
”Det här är ett lysande exempel på hur flink och modig den offentliga förvaltningen är att testa hur man med hjälp ny teknologi kan utveckla innovativa tjänster. Hela teamet på Cybercom är glada över att finländarna får tillgång till mobilappen Serviceställen innan året är slut", kommenterar Harri Salminen som är affärsverksamhetsdirektör för Cybercoms Connected Solutions.
Du hittar appen Serviceställen (beta) i Google Play med sökorden ”Serviceställen” och ”Suomi.fi” eller på webbadress https://play.google.com/store/apps/details?id=com.suomifi.palvelutietovaranto.
Ytterligare information
Befolkningsregistercentralen, Joonas Kankaanrinne, direktör för enheten Utveckling, tfn 0295 535 233, fornamn.efternamn(at)vrk.fi
Cybercom, Harri Salminen, affärsverksamhetsdirektör Connected Solutions, tfn 050 549 6572, fornamn.efternamn(at)cybercom.com
Vad är Suomi.fi?
Suomi.fi är en nättjänst med alla tjänster och servicekanaler som tillhandahålls inom den offentliga sektorn. Tjänsten är avsedd för medborgare och företag. Med hjälp av tjänsten kan medborgarna med en enda inloggning kontrollera sina uppgifter i olika myndighetsregister och uträtta ärenden i e-tjänster som olika aktörer inom den offentliga förvaltningen tillhandahåller och ta emot myndighetspost i elektronisk form.
Det går till exempel att förflytta sig från Skatteförvaltningens tjänster till FPA:s tjänster utan att behöva logga in på flera ställen. I nättjänsten kan användaren också söka information i livssituationer där man är tvungen att uträtta ärenden med flera olika myndigheter. Sådana situationer är till exempel när ett barn föds, vid skilsmässa, arbetslöshet eller en närståendes död. Tjänsten innehåller också information och anvisningar om företagande.
Suomi.fi-fullmakter, som är en elektronisk tjänst för befullmäktigande och en del av Suomi.fi-nättjänsten, kommer att märkbart underlätta för till exempel äldre personer eller personer som vistas länge utomlands om de vill ge en annan person fullmakt att sköta sina myndighetsärenden. En företagare kan också ge någon annan fullmakt att sköta ärenden åt företaget.
Läs mer på esuomi.fi och Suomi.fi.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation