Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalvelu on nopeutunut lisämäärärahan turvin
Suomen väestön ikääntyessä Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kanssa asioi yhä useampi henkilö esimerkiksi edunvalvontaan liittyen. Viraston asiakaspalvelua on tehostettu palkkaamalla syksyllä 2021 lisää määräaikaista henkilöstöä ja kehittämällä digitaalisia palveluja entistä sujuvimmiksi.
– Ikärakenteen muutos lupaa kasvavaa kysyntää myös jatkossa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana edunvalvontojen määrä on kasvanut 24 prosenttia, ja väestön ikääntymisen myötä kasvun odotetaan kiihtyvän, kertoo ylijohtaja Aino Jalonen Digi- ja väestötietovirastosta.
Digi- ja väestötietovirasto: Voimassaolevat edunvalvonnat ja edunvalvontavaltuutukset sekä ennuste kehityksestä
Tilastokeskus: Väestöllinen huoltosuhde ja sen ennuste
Lähde: Tilastokeskus, lainattu 14.3.2023
Lisämääräraha tehosti työjonojen purkamista
Digi- ja väestötietovirasto palkkasi syksyllä 40 henkilöä purkamaan työjonoja vuoden määräajaksi lisämäärärahalla, joka virastolle myönnettiin heinäkuussa 2021.
– Lisähenkilöt tulivat todella tarpeeseen ja heidän työpanoksensa näkyy työjonojen selvänä lyhentymisenä ja käsittelyaikojen nopeutumisena. Henkilöt jatkavat työskentelyä kesäkuun loppuun saakka ja tarkoitus on, että jonot on siihen mennessä purettu, sanoo Aino Jalonen.
Esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston omalla päätöksellä ratkaistavien edunvalvojan määräämisten käsittelyaika oli vielä syksyllä yli kuusi kuukautta ja nyt helmikuun lopussa alle neljä kuukautta. Tavoite on saada käsittelyaika alle kolmen kuukauden pituiseksi. Osa edunvalvojan määräämisistä etenee käräjäoikeuden päätettäviksi, jolloin käsittelyaika voi olla pidempi.
Digitaaliset palvelut sujuvoittavat asioiden hoitamista
Digi- ja väestötietoviraston tämän hetken tärkein kehityshanke on omien palveluiden ja asianhallinnan digitalisoiminen, sillä käsittelyaikojen pysyvä lyhentäminen vaatii palvelujen sähköistämisen. Ilman palvelujen digitalisoimista, kysynnän kasvuun on mahdotonta vastata. Esimerkiksi yleisten edunvalvojien tilintarkastuksen sähköistäminen nopeutti käsittelyaikoja merkittävästi.
– DVV pyrkii helpottamaan erityisesti holhoustoimen tilannetta kehittämällä digitaalisia palveluja ja tehostamalla asiakaspalvelua. Virkamiesten asiantuntemusta ja harkintaa tarvitaan myös jatkossa, sillä holhousasioissa on kyse ihmisten itsemääräämisoikeudesta ja oikeusturvasta, sanoo Aino Jalonen.
Omaa asiointia voi nopeuttaa ennalta – tee edunvalvontavaltuutus
Digi- ja väestötietovirasto kannustaa suomalaisia laatimaan edunvalvontavaltuutuksen hyvissä ajoin. Valtuutus täytyy tehdä silloin, kun oma toimintakyky on vielä kunnossa.
– Edunvalvonta voi tuntua monelle vielä kaukaiselta ajatukselta, mutta elämä on arvaamatonta ja huominen voi yllättää. Edunvalvontavaltuus varmistaa sen, että asiat pysyvät omissa käsissä. Se on myös läheisille perinteistä edunvalvontaa helpompaa ja nopeampaa. Kannustamme kaikkia tarttumaan toimeen ja tekemään valtuutuksen, vaikkei huolta toimintakyvyn heikkenemisestä vielä olisikaan, sanoo Aino Jalonen.
Lisätiedot:
Ylijohtaja Aino Jalonen, [email protected], puh. 0295 535 335
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation