Asiakastarina: Ilmarinen nosti Suomi.fi-valtuuksien avulla verkkoasioinnin määrää 30 prosenttia
Työeläkeyhtiö Ilmarinen on ottanut Suomi.fi-valtuudet käyttöön palveluissaan asteittain joulukuusta 2023 lähtien. Valtuudet-palvelun käyttö on kasvattanut Ilmarisen työnantaja-asiakkaiden verkkoasiointia vuodessa lähes kolmanneksen ja parantanut asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi käyttöönottoprosessi on selkeyttänyt Ilmarisella sisäistä toimintaa ja syventänyt ymmärrystä asiakasorganisaatioiden asioinnin tarpeista.
Ilmarinen otti joulukuussa 2023 käyttöön Digi- ja väestötietoviraston tarjoamat Suomi.fi-valtuudet työnantajapalveluiden verkkoasioinnissa. Syksyllä 2024 Valtuudet-palvelun käyttöä laajennettiin myös puhelinasiointiin TyEL- ja YEL-palveluiden osalta. Alkuvuodesta 2025 suunnitelmissa on laajentaa palvelun käyttöä edelleen yrittäjän verkkoasiointiin. Suomi.fi-valtuuksien rinnalla Ilmarisella on käytössä myös Suomi.fi-tunnistus.
Suomi.fi-valtuudet sujuvoittavat asiointia
Ilmarisella Suomi.fi-valtuudet mahdollistavat kaksi erilaista tapaa asioida organisaation puolesta: rekisteritiedon pohjalta ja valtuutettuna.
Puolesta-asiointi rekisteritiedon pohjalta mahdollistaa esimerkiksi yrittäjälle tai toimitusjohtajalle helpon tavan hoitaa yrityksen asioita. Ilmarinen saa Suomi.fi-valtuuksien avulla automaattisesti virallisiin rekistereihin pohjautuvan ajantasaisen tiedon organisaation asiointioikeuksista.
Puolesta-asiointi valtuutettuna tarjoaa organisaation työntekijöille mahdollisuuden toimia organisaation edustajana. Tällöin henkilö näkee vain ne tiedot, joihin hänelle on ennalta määritelty oikeus.
Tutustu tarkemmin Ilmarisen Suomi.fi -valtuusasiointiin
Työeläkealalle luotiin valmiita yhteisiä käytäntöjä
Valtuudet-palvelun käyttöönotto oli huolellinen prosessi, jossa Ilmarinen teki yhteistyötä muiden työeläkevakuuttajien, Eläketurvakeskuksen ja DVV:n kanssa. Erityistä huomiota kiinnitettiin erilaisten käyttäjäryhmien tunnistamiseen ja määrittelyyn. Ensimmäisenä Valtuudet käyttöön ottaneena työeläkeyhtiönä Ilmarinen edisti samalla sitä, että yhteiset käytännöt valtuutettuna asiointiin luotiin koko alalle.
– Käyttöönotto suunniteltiin tarkoin ja huomiota kiinnitettiin valtavasti siihen, millaisia rooleja työnantajayrityksissä on ja millaisia valtuuksia he tarvitsevat. Oli myös määriteltävä, mitä palveluita eri rekisterirooleille tulee näkyä, Ilmarisen Suomi.fi-kehitysprojektista vastannut Pia Hildén kertoo.
Suomi.fi-valtuuksien avulla asiakasorganisaatiot voivat nyt hoitaa esimerkiksi TyEL- ja YEL-vakuutusasiointia sekä työkyky-, kuntoutus- ja työkyvyttömyysasioita. Lisäksi yritykset voivat valtuuttaa esimerkiksi tilitoimiston asioimaan puolestaan.
– Palvelun luotettavuuden ja turvallisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että henkilölle näkyvät vain ne tiedot, joiden tarkastelun hänen asiointirooliinsa oikeuttaa, Hildén korostaa.
"Valtuudet-palvelun käyttöönotto oli digiasioinnin edistämisessä iso sysäys eteenpäin. Nostimme verkkoasioinnin määrää vuodessa noin 30 %. Valtuudet-palvelu on myös nostanut verkkoasioinnin asiakastyytyväisyyttä.
Verkkoasioinnin asiakastyytyväisyys kasvoi Valtuudet-palvelun myötä
Ennen Valtuudet-palvelun käyttöönottoa Ilmarisella oli käytössä asiointivaltakirjat sekä erillinen käyttövaltuushallintaprosessi, joka perustui erillisiin käyttäjätunnuksiin ja salasanoihin. Käyttäjätunnuksista ja niiden hallinnasta haluttiin eroon, koska asiointiin liittyvät tietosuoja ja -turvatarpeet ovat vuosien saatossa kehittyneet. Myös asiakkailta tuli toive ottaa Valtuudet-palvelu käyttöön. Asiointi Valtuudet-palvelulla on helppoa ja muista yhteyksistä tuttua asiakkaille. Tunnistautuminen palveluun tapahtuu henkilön omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
– Meillä on keskeinen tavoite kehittää ja edistää digiasiointia, ja Valtuudet-palvelun käyttöönotto oli tässä iso sysäys eteenpäin. Nostimme verkkoasioinnin määrää vuodessa noin 30 prosenttia Valtuudet-palvelun avulla. Valtuudet-palvelu on myös nostanut verkkoasioinnin asiakastyytyväisyyttä, Ilmarisen osastonjohtaja Minna Hakkarainen sanoo.
Luotettava ja kustannustehokas järjestelmä vastaa asiakkaidemme nykyisiä ja tulevia tarpeita
Valtuudet-palvelun käyttöönotto sujui jouhevasti. Se toteutettiin kuitenkin osana laajempaa järjestelmäuudistusta, mikä oli kokonaisuudessaan Ilmariselle suuri, mutta antoisa ponnistus. Yli yksikkörajojen tehtävä työ yhdisti ja lisäsi yhteistyötä sisäisesti.
On mahtavaa, että meillä on Suomessa tarjolla yhteisiä ratkaisuja, joissa on jo valmiiksi mietitty kaikki kriittiset kysymykset ja jotka ovat asiakkaille tuttuja.
– Meillä on nyt luotettava ja kustannustehokas järjestelmä käytössämme, joka vastaa hyvin asiakkaidemme nykyisiä ja tulevia tarpeita. Suunnitteluun ja käyttöönottoon käytetty investointi on maksanut itsensä hyvin nopeasti takaisin. Tämä kustannustehokas ratkaisu on osa työeläkevarojen vastuullista käyttöä, Hildén sanoo.
Yhteisillä ratkaisuilla kohti laajempaa yhteiskunnan digitalisaatiota
Ilmarisella halutaan olla mukana edistämässä yhteiskunnan digitalisaatiota ja kiitellään sujuvaa yhteistyötä DVV:n kanssa.
– On mahtavaa, että meillä on Suomessa tarjolla yhteisiä ratkaisuja, joissa on jo valmiiksi mietitty kaikki kriittiset kysymykset ja jotka ovat asiakkaille entuudestaan tuttuja. Toivomme tulevaisuudessa entistä laajempaa yhteiskunnallista digitalisaatioita, jossa haluamme ehdottomasti olla mukana, Hildén päättää.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation