Suomi.fi år 2022 – Användningen av Fullmakter och Meddelanden ökade särskilt 2022
Utgivningsdatum
10.2.2023
12.07
| Publicerad på svenska 10.2.2023 kl. 12.11
Pressmeddelande
År 2022 uträttades 49 miljoner ärenden på någon annans vägnar i Suomi.fi-fullmakter, dvs. har antalet fullmaktsförfrågningar ökat med nästan 80 procent jämfört med 2021. Antalet slutanvändare av Suomi.fi-meddelanden ökade med över 25 procent och når nu miljonstrecket.
Användningen av Suomi-fi-identifikationstjänsten jämnades ut efter den kraftiga ökningen under coronapandemin. Antal organisationer som anslöt sig till Suomi.fi-informationsleden ökade med över 20 procent. Enligt Suomi.fi-servicedatalagret anslöt sig 119 nya organisationer 2022.
2022 var fortfarande en stark tid av tillväxt för fullmakternas del
- I slutet av 2022 hade sammanlagt 41,5 miljoner fullmakter sparats i fullmaktsregistret, dvs. ökade det kumulativa antalet fullmakter från 2021 med nästan 30 procent.
- I slutet av 2022 fanns det 36 miljoner gällande fullmakter.
- 7 000 fullmakter gavs genom tjänsten för assisterad fullmakt som inleddes i slutet av året, och antalet förväntas öka kraftigt under de kommande åren. Via assisterad fullmakt kan man ge befullmäktigade om man inte har möjlighet att identifiera sig med stark autentisering.
- I slutet av 2022 hade 250 000 personer samt 570 000 företag eller andra organisationer gett fullmakter.
Antalet meddelanden som skickades via Meddelanden ökade med 80 procent
- Före utgången av 2022 hade nästan 960 000 personer gett sitt samtycke till myndighetsmeddelanden som skickas via Suomi.fi-meddelanden. Ökningen jämfört med 2022 är över 25 procent.
- År 2022 skickade olika myndigheter nästan 18 miljoner elektroniska meddelanden via Suomi.fi-meddelanden och ökningen fram till 2021 var 80 procent.
Antalet identifieringstransaktioner håller på att jämnas ut
- Det totala antalet transaktioner i Suomi.fi-identifikation låg på 2021 års nivå och uppgick till cirka 197 miljoner identifieringstransaktioner.
- Antal identifikationer med eIDAS-identifieringsverktyget, som beviljats i andra EU-länder, i tjänsten Suomi.fi-identifikation var över 27 000. Antalet eIDAS-händelser ökade med cirka 9 procent jämfört med 2021.
Modellen för innehållsproduktion förnyades i webbtjänsten
- Suomi.fi-webbtjänsten besöktes 11,1 miljoner gånger 2022 (2021 var antalet besök 11,4 miljoner).
- Sammanlagt fyra nya guider publicerades i Suomi.fi-webbtjänsten 2022 (Intressebevakning, Arbetslöshet, Jobba i Finland, Ekonomiska svårigheter i företag). Guiderna genomfördes med Suomi.fi-mobilapplikationens innehållssamarbetsmodell tillsammans med omfattande nätverk av intressentgrupper. I Suomi.fi-webbtjänsten och bl.a. i alla guider utnyttjas de tjänster som beskrivs i Suomi.fi-servicedatalagret.
Välfärdsområdena överfördes omfattande till Suomi.fi-servicedatalagret
- 804 olika organisationer har beskrivit sina tjänster i Suomi.fi-servicedatalagret.
- Sammanlagt 1 195 organisationer har anslutit sig till Suomi.fi-servicedatalagret, men alla har ännu inte beskrivit sina tjänster.
- År 2022 anslöt sig 119 nya organisationer.
- I slutet av året hade sammanlagt 25 700 tjänster och 52 300 servicekanaler beskrivits i Suomi.fi-servicedatalagret.
- Välfärdsområdena publicerade sammanlagt 12 800 innehåll i Suomi.fi-servicedatalagret.
Ett jämnt och bra år för Informationsleden
- År 2022 anslöt sig 40 nya organisationer till Suomi.fi-informationsleden. Ökningen fram till 2021 var över 20 procent.
- I sin helhet hade 224 organisationer anslutit sig till Informationsleden i slutet av 2022.
- Det finns 573 datasystem som organisationer har anslutit till Informationsleden.
- Via de datasystem som anslutits till Informationsleden erbjöd organisationerna 324 olika tjänster som kan utnyttjas av andra organisationer.
Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation