Suomi.fi vuonna 2022 – kasvua erityisesti Valtuuksien ja Viestien käytössä
Julkaisuajankohta
10.2.2023
12.07
Tiedote
Vuonna 2022 Suomi.fi-valtuuksilla tehtiin 49 milj. puolesta-asiointikyselyä, joka on lähes 80 % enemmän kuin vuonna 2021. Suomi.fi-viestien loppukäyttäjien määrä kasvoi yli 25 prosenttia ja hipoo nyt miljoonan rajaa.
Suomi.fi-tunnistuspalvelun käyttö tasaantui koronapandemiavuosien kovan kasvun jälkeen. Suomi.fi-palveluväylään liittyneiden organisaatioiden määrä kasvoi yli 20 prosenttia. Palvelutietovarantoon liittyi uusia organisaatiota vuonna 2022 mukaan 119 kpl.
Valtuuksille vuosi 2022 oli edelleen vahvan kasvun aikaa
- Valtuusrekisteriin oli vuoden 2022 lopussa tallennettuna yhteensä 41,5 milj. valtuutta, eli vuodesta 2021 annettujen valtuuksien kumulatiivinen määrä kasvoi lähes 30 prosenttia.
- Voimassa olevia valtuuksia oli vuoden 2022 lopussa 36 milj.
- Avustettu valtuuttaminen tuli mahdolliseksi loppuvuodesta 2022. Sen kautta henkilöasiakkaat antoivat 7 000 valtuutta. Palvelu mahdollistaa valtuuttamisen henkilöille, joilla ei ole vahvan tunnistautumisen välineitä tai valmiuksia käyttää itse sähköisiä palveluja. Avustetun valtuuttamisen avulla annettujen valtuuksien määrän odotetaan kasvavan huomattavasti tulevina vuosina.
- Vuoden 2022 lopussa valtuuksia oli antanut 250 000 henkilöä sekä 570 000 yritystä tai muuta organisaatiota.
Viestien kautta lähetettyjen viestin määrä kasvoi 80 prosenttia
- Suostumuksen Suomi.fi-viestien kautta lähetettyihin viranomaisviesteihin on vuoden 2022 loppuun mennessä antanut lähes 960 000 kansalaista. Kasvua vuodesta 2022 on yli 25 prosenttia.
- Eri viranomaiset lähettivät vuonna 2022 lähes 18 miljoonaa sähköistä viestiä Suomi.fi-viestien kautta. Kasvua vuoteen 2021 oli 80 prosenttia.
Tunnistuksen tapahtumamäärät tasaantumassa
- Suomi.fi-tunnistuksen kokonaistapahtumamäärä oli vuoden 2021 tasolla ollen n. 197 miljoonaa tunnistustapahtumaa.
- Muiden EU-maiden myöntämillä eIDAS-tunnistusvälineillä tunnistauduttiin Suomi.fi-tunnistus palvelussa yli 27 000 kertaa. eIDAS-tapahtumamäärä kasvoi noin. 9 prosenttia vuodesta 2021.
Suomi.fi-verkkopalvelussa julkaistiin neljä uutta opasta ja kehitettiin Ohjeet ja tuki -osiota
- Vuonna 2022 Suomi.fi-verkkopalvelussa vierailtiin 11,1 milj. kertaa (v. 2021 vierailuja oli 11,4 miljoonaa). Tietosisältöjen kävijämäärät kasvoivat 8 %.
- Suomi.fi-verkkopalvelussa julkaistiin vuonna 2022 yhteensä neljä uutta opasta (Edunvalvonta, Työttömyys, Töihin Suomeen, Yrityksen talousvaikeudet), jotka toteutettiin Suomi.fi:n sisältöyhteistyömallilla yhdessä laajojen sidosryhmäverkostojen kanssa. Suomi.fi-verkkopalvelussa ja mm. kaikissa oppaissa hyödynnetään Palvelutietovarantoon kuvattuja palveluita.
- Suomi.fi-verkkopalvelun Ohjeet ja tuki -osio uudistui selkeämmäksi ja käyttäjälähtöisemmäksi. Myös palvelutietojen esittämistapaa kehitettiin paremmin asiakkaita ohjaavaksi.
Hyvinvointialueet ryhtyivät hyödyntämään Palvelutietovarantoa
- Hyvinvointialueet julkaisivat Palvelutietovarannossa yhteensä 12 800 sisältöä.
- Hyvinvointialueet hyödyntävät Palvelutietovarannon tietoja laajasti verkkosivuillaan: yli puolet hyvinvointialueista toteutti PTV-integraation. Myös valtakunnalliset omaperhe.fi ja hoidonperusteet.fi hyödyntävät PTV-tietoja.
- Uusia organisaatiota liittyi vuonna 2022 mukaan 119 kpl.
- Palvelutietovarantoon oli vuoden lopussa kuvattu yhteensä 25 700 palvelua ja 52 300 asiointikanavaa.
Palveluväylällä takanaan tasaisen hyvä vuosi
- Vuonna 2022 Suomi.fi-palveluväylään liittyi 40 uutta organisaatiota. Kasvua vuoteen 2021 oli yli 20 prosenttia.
- Kokonaisuudessaan Palveluväylään oli liittynyt 224 organisaatiota 2022 lopussa.
- Organisaatioiden Palveluväylään liittämiä tietojärjestelmiä on 573.
- Palveluväylään liitettyjen tietojärjestelmien kautta organisaatiot tarjosivat 324 eri palvelua muiden organisaatioiden hyödynnettäviksi.
Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation