Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä ensimmäisenä mukana:
Suomi mahdollisti sähköisen toisen puolesta asioinnin sote-asioissa ensimmäisenä maailmassa
Suomi on ottanut ensimmäisenä maailmassa käyttöönsä mahdollisuuden, jossa aikuinen voi sähköisesti valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan sosiaali- ja terveysasioissa. Toisen puolesta asiointi edellyttää sähköisen terveydenhuollon asioinnin valtuutuksen tekemistä Suomi.fi-verkkopalvelussa. Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Essote) on ensimmäinen organisaatio, jossa tämä on mahdollista.
”Suomi on tässä asiassa edelläkävijä. Tiedossamme ei ole, että muualla maailmassa aikuinen voisi sähköisesti valtuuttaa toista henkilöä asioimaan puolestaan sote-asioissa”, kertoo Väestörekisterikeskuksen hankepäällikkö Matti Hiltunen. Väestörekisterikeskus vastaa Suomi.fi-verkkopalvelusta ja sen osana toimivasta Valtuudet-palvelusta.
Suomi.fi-verkkopalvelussa voi antaa valtuuden asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta myös useassa muussa julkisen hallinnon palvelussa ja valtuutusmahdollisuudet laajenevat jatkossa entisestään.
Kohta miljoonan suomalaisen käytettävissä
Suomi.fissä tehtävä sähköinen valtuutus mahdollistaa nyt asioinnin täysi-ikäisen henkilön puolesta Essoten sähköisissä palveluissa. Ensimmäisessä vaiheessa palveluihin kuuluu ajanvaraus, mutta palvelu laajenee vähitellen myös muihin Essoten palveluihin ja muun muassa Omakantaan.
”Tämä helpottaa erityisesti ikääntyneiden läheisten asioita hoitavien ja omaishoitajien arkea, kun terveydenhuollon aikoja voi varata netistä toisen puolesta”, kertoo projektipäällikkö Anna-Elina Ukkonen puolesta asiointia edistäneestä Essoten PUOLA-hankkeesta. Essote tarjoaa Mikkelin seudulla sote-palveluja seitsemässä kunnassa noin 80 000 asukkaalle. Lisäksi kuntayhtymään kuuluvat erikoissairaanhoidon osalta Pieksämäki ja Joroinen.
Toisen aikuisen puolesta asiointi on laajentumassa noin miljoonan suomalaisen mahdollisuudeksi, sillä Essoten sähköisten palvelujen taustalla on Hyvis-portaali. Sama portaali on käytössä myös Itä-Savossa, Etelä-Karjalassa, Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Suomessa, Kymenlaaksossa ja Päijät-Hämeessä. Seuraavaksi mahdollisuus asioida toisen aikuisen puolesta otetaan käyttöön Oulussa, Raahessa ja Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus virtu.fi-palvelussa.
Kuinka annan valtuutuksen?
Sähköinen valtuus luodaan Suomi.fi-verkkopalvelun Valtuudet-osiossa osoitteessa www.suomi.fi.
Valtuuttaja kirjautuu palveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Valtuuttamisen jälkeen valtuutettu voi asioida palvelussa toisen puolesta kirjautumalla omilla sähköisillä tunnistusvälineillään palveluun. Valtuudelle määritetään voimassaoloaika ja se on tarvittaessa voimassa heti.
Valtuutuksen antajalla täytyy siis vielä tässä vaiheessa olla jonkin verran digitaalisia taitoja. Tulevaisuudessa sähköinen valtuutuksen voi antaa myös ilman sähköisiä tunnistusvälineitä, sillä Suomi.fi-valtuuksiin on tulossa mahdollisuus luoda digitaalisissa järjestelmissä toimiva valtakirja myös palvelupisteessä virkailijan avustamana.
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus, Hankepäällikkö Matti Hiltunen, p. 029 553 5013, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
PUOLA-hanke, Projektipäällikkö Anna-Elina Ukkonen, p. 040 359 7073, etunimi.sukunimi[at]essote.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Projektipäällikkö Jari Suhonen, p. 029 524 7416, etunimi.sukunimi[at]thl.fi
Katso video valtuuksien myöntämisestä Suomi.fi-portaalissa
Katso video toisten aikuisten puolesta asioinnista
Hyvis-asiointialustan Valtuusrekisteriin perustuva toisen puolesta asiointi on kehitetty Essoten hallinnoimassa sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rahoittamassa PUOLA-hankkeessa. Hankkeessa rakennetut, Suomi.fi-palveluita hyödyntävät ratkaisut helpottavat merkittävästi Hyvis-asiointialustaa käyttävien alueiden sähköistä asiointia. Aiemmin samassa hankkeessa on tehty mahdolliseksi huoltajan asiointi alle 10-vuotiaan lapsen puolesta ajanvarauspalvelussa sekä luotu kertakirjautumisratkaisu Essoten sähköisestä asiointipalvelusta Omakantaan.
Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Hyvis-ICT Oy, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Väestörekisterikeskus, Kansallinen palveluarkkitehtuuriohjelma, Kelan Kanta-palvelut, Mikkelin seudun omaishoitajat ja läheiset ry. sekä Essoten alueen kunnat.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation