Suomi.fi-fullmakter: Elektronisk fullmakt underlättar besök på apoteket för någon annans räkning
På grund av coronasituationen rekommenderas att personer som hör till riskgrupperna och personer med förkylningssymtom inte rör sig ute för att uträtta ärenden. Om en person hör till dessa grupper kan han eller hon ge en annan person en elektronisk fullmakt att hämta receptbelagda läkemedel på apoteket. Fullmakten gäller i alla apotek i Finland.
Via Suomi.fi-fullmakter kan vem som helst befullmäktigas att hämta ut receptbelagda läkemedel – så väl make/maka, en släkting som en bekant eller en hjälpvillig granne. I tjänsten Fullmakter kan man själv bestämma hur länge fullmakten är i kraft. Fullmakten kan också återkallas.
En person med fullmakt kan uträtta ärenden på vilket apotek som helst. Personen behöver inte fullmaktsgivarens FPA-kort, recept eller patientanvisningar. Den befullmäktigades identitet kontrolleras på apoteket med hjälp av pass, identitetskort eller körkort. FPA-kortet kan inte användas för att styrka identiteten. En befullmäktigad person ska på apoteket uppge fullmaktsgivarens namn och personbeteckning samt vilka receptbelagda läkemedel han eller hon behöver.
Så här ger du en elektronisk fullmakt:
- Identifiera dig med bankkoder, mobilcertifikat eller chipförsett identitetskort i tjänsten på adressen suomi.fi/fullmakter.
- Välj ”Ge fullmakt” i menyn.
- Lägg till den befullmäktigade personens namn och personbeteckning.
- Välj "Apoteksärenden" i listan Fullmaktsärenden och ange giltighetstiden för fullmakten.
- Ge den befullmäktigade personen din personbeteckning och namnet på de receptbelagda läkemedel du behöver.
Vad är Suomi.fi-fullmakter?
Suomi.fi-fullmakter är en del av Suomi.fi-webbtjänsten som samlar alla offentliga tjänster. Från och med juni 2019 har det varit möjligt att uträtta apoteksärenden för någon annans räkning. Suomi.fi-tjänsterna utvecklas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Via Suomi.fi-fullmakter kan medborgare ge en annan person eller ett företag fullmakt att uträtta vissa ärenden åt dem. I tjänsten är det också möjligt att be om en fullmakt att få sköta ärenden på en annan persons eller ett företags vägnar och att hantera sina egna fullmakter centraliserat. Med hjälp av tjänsten Fullmakter kan man uträtta ärenden på någon annans vägnar till exempel i Traficoms och i flera av Skatteförvaltningens tjänster.
Suomi.fi-fullmakterna underlättar vardagen när man själv inte klarar av att uträtta sina ärenden, till exempel på grund av ålder, utlandsresa eller ett annat hinder. Då kan en betrodd person enkelt sköta ärendena med hjälp av en elektronisk fullmakt.
Mer information och e-tjänster som utnyttjar Fullmakter finns på adressen suomi.fi/fullmakter.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation