Kuolinpesän asioinnin sujuvoittaminen vaatii yhteistyötä
Läheisen kuolema on aihe, joka koskettaa meitä kaikkia. Vuosittain Suomessa kuolee noin 60 000 ihmistä, mikä tarkoittaa vastaavaa määrää uusia muodostuvia kuolinpesiä. Nykytilassa kuolinpesän asioiden hoito on läheisille usein pitkä ja raskas prosessi, johon liittyy tietojen keräämistä ja yhdistelyä sekä asiointia eri viranomaisten kanssa. Sähköinen asiointi on mahdollista vain rajoitetusti.
Digitalisointi ja automatisointi antaa aikaa omaisten surutyölle
Nykytilaan liittyvät haasteet ovat olleet jo pitkään tiedossa asiaan kytkeytyvien toimijoiden keskuudessa. ”Kuoleman ekosysteemi” -nimellä kulkeneessa verkostoyhteistyössä muodostettiin jo viime vuosikymmenen lopulla yhteistä näkemystä siitä, miten haasteita voitaisiin lähteä ratkaisemaan asiakaslähtöisesti. Tämä työ johti lopulta kirjaukseen nykyisessä hallitusohjelmassa ja valtiovarainministeriön huhtikuussa 2024 asettaman Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelman (EOAVH) toimeenpanon käynnistämiseen.
Hankkeen tavoitteena on vähentää omaisten hallinnollista taakkaa
ja antaa enemmän aikaa sille tärkeimmälle – surutyölle.
Ohjelman tarkoituksena on varmistaa läheisen kuolemaan liittyvien asioiden sujuva hoitaminen digitalisoimalla tarvittavia asiakirjoja ja edistämällä automaatiota viranomaisprosesseissa. Tavoitetilassa kuolinpesän asioita voi hoitaa sähköisesti ja tarvittavat tiedot liikkuvat rakenteisessa muodossa eri toimijoiden välillä.
Tämä vähentää omaisten hallinnollista taakkaa ja antaa enemmän aikaa sille tärkeimmälle – surutyölle.
Samalla viranomaisprosesseja voidaan osittain yksinkertaistaa ja nykyisiä manuaalisia työvaiheita vähentää.
Sujuvoittaminen edellyttää tiivistä yhteistyötä sidosryhmien kanssa
Kokonaisuus on kuitenkin kompleksinen, eikä pelkästään teknisen kehitystyön ja lainsäädäntövalmistelun yhteensovittamisen näkökulmasta.
Aiheen ympärillä levittäytyvä ekosysteemi pitää sisällään kymmeniä eri toimijoita ja toimialoja. Vaikka itse ohjelmaan sisältyvä kehittäminen on rajattu kuolinpesän hoidon ja perukirjan laatimisen sujuvoittamiseen, on sidosryhmien ja kehittämiseen kohdistuvien intressien määrä silti merkittävä.
Kuolinpesän asioinnin sujuvoittaminen on yhteinen haaste
ja mahdollisuus osoittaa, että palveluja voidaan
kehittää yhdessä elämäntapahtumalähtöisesti.
On siis selvää, että ohjelman tavoitteiden ja asiakkaan – tässä tapauksessa kuolinpesän osakkaan – asioinnin sujuvoittamisen täysimääräinen saavuttaminen vaatii ratkaisuja, joiden taakse saadaan kehityksestä vastaavien organisaatioiden lisäksi myös laajemmin ekosysteemin eri toimijoita. Tämä korostaa ohjelmassa tehtävän sidosryhmäyhteistyön merkityksellisyyttä.
Elämäntapahtumalähtöisyys ja asiakasnäkökulma keskiöön
Onnistumisen osatekijöihin kuuluu myös kollektiivinen kyky pitää asiakasnäkökulma yhteisen tekemisen keskiössä ja rakentaa toimivaa palvelukokonaisuutta organisaatiokohtaista näkökantaa laajemmalla otteella.
Kuolinpesän asioinnin sujuvoittaminen on yhteinen haaste ja mahdollisuus osoittaa, että palveluja voidaan kehittää elämäntapahtumalähtöisesti ihmisten ja organisaatioiden erilaiset tarpeet huomioiden.
Tervetuloa mukaan yhteistyöhön!
Nico Käräjäoja, ohjelmapäällikkö, valtiovarainministeriö
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation