Egendomsförteckning och slutredovisning kan nu göras elektroniskt i Intressebevakningens e-tjänst
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan nu sköta sina uppgifter smidigare när egendomsförteckningen och slutredovisningen kan göras på nätet. I Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Intressebevakningens e-tjänst har man tidigare kunnat göra tillståndsansökningar i ärenden som gäller egendom. Nya funktioner som underlättar intressebevakarens och intressebevakningsfullmäktigens arbete publiceras i tjänsten under detta och nästa år.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata övervakar att ärenden som gäller intressebevakares eller intressebevakningsfullmaktsgivares egendom sköts på behörigt sätt. Med den nya tjänsten är det lättare för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige att rapportera egendomsförvaltningen för den person de företräder.
Intressebevakningens e-tjänst ger intressebevakaren anvisningar om upprättandet av egendomsförteckningen och slutredovisningen i faser. Om man inte är bekant med bokföring är det i synnerhet så kallade privata intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig som sköter en närståendes ärenden som underlättas av en tydlig fasindelning.
Med hjälp av stark autentisering hämtas parternas kontaktuppgifter och tidpunkterna för redovisningsskyldigheten från olika system. Tjänsten ger handledning i vilka uppgifter och bilagor som behövs för egendomsförteckningen samt för slutredovisningen. När alla nödvändiga uppgifter och handlingar skickas på en gång till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är behandlingen och avgörandet av ärendet smidigare.
– När bokföringsmaterialet kommer till oss för granskning i elektronisk form är det lättare att kontrollera innehållet jämfört med en manuellt ifylld pappersblankett. Nu kan vi också granska materialet oberoende av ort. I och med det smidigare arbetsflödet kan till exempel missbruk identifieras tidigare, berättar ledande sakkunnig Jukka-Tapio Yli-Kauppila vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Intressebevakaren och intressebevakningsfullmäktigen sköter tillgångar och skulder för den person de företräder
Intressebevakaren och intressebevakningsfullmäktigen har flera skyldigheter i anslutning till egendom. Deras första uppgift är att göra upp en egendomsförteckning där tillgångar och skulder för den person de företräder anges.
Därefter ska intressebevakaren och en eventuellt redovisningsskyldig intressebevakningsfullmäktig årligen lämna in en redovisning över förvaltningen av huvudmannens egendom till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
När intressebevakningen upphör gör intressebevakaren upp och lämnar in en slutredovisning som liknar årsredovisningen och som är en redogörelse för huvudmannens egendom vid tidpunkten då intressebevakningen upphör. När intressebevakningsfullmakten upphör ska även fullmaktstagaren i allmänhet ge en slutredovisning till den mottagare som motsvarar situationen, till exempel fullmaktsgivarens dödsbo. Under inga omständigheter lämnar fullmaktstagaren in en slutredovisning till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Visionen för Intressebevakningens e-tjänst är att göra elektronisk redovisning och bokföring
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan i framtiden sköta alla sina bokföringsmässiga skyldigheter som gäller huvudmannen eller intressebevakningsfullmäktigen i Intressebevakningens e-tjänst.
Tjänsten gör det lättare att gestalta uppgiftshelheter och identifiera viktiga tidsfrister i anslutning till dem. Det blir lättare att göra upp redovisningen när de uppgifter som en gång angetts utnyttjas som basuppgifter i följande redovisning.
I början av 2024 togs tillståndsansökningar i bruk i tjänsten. En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan göra tillståndsansökan i tjänsten till exempel för att sälja huvudmannens eller fullmaktsgivarens egendom, om han eller hon har fått fullmakt att sköta ärenden som gäller huvudmannens eller fullmaktsgivarens egendom.
I framtiden kan man också upprätta en årsredovisning i Intressebevakningens e-tjänst. Den 1 januari 2025 tas tjänsten i omfattande användning.
Bekanta dig med tjänsten: Intressebevakningens e-tjänst
Tilläggsuppgifter: Jukka-Tapio Yli-Kauppila, ledande sakkunnig, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn +358 295 537 109, [email protected].
**
Vad är en intressebevakare?
En privat intressebevakare är en privatperson som ofta sköter en myndig nära anhörigs eller närstående persons ärenden.
Man talar om intressebevakning av en minderårig persons egendom när barnets egendom överstiger 20 000 euro. Då fungerar i allmänhet vårdnadshavaren som den minderårigas intressebevakare, som ansvarar för användningen av egendomen till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
En allmän intressebevakare sköter däremot uppgifter på tjänstens vägnar. De allmänna intressebevakarna har redan ett system i bruk via vilket de kan anmäla uppgifter till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Intressebevakningsfullmäktig avser däremot inte samma sak som intressebevakare. Fullmäktigen sköter fullmaktsgivarens ärenden, medan en vuxen persons intressebevakare förordnas till uppdraget.
Vad är Intressebevakningens e-tjänst?
Intressebevakningens e-tjänst är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas digitala tjänst för intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige. I tjänsten kan man för närvarande ansöka om tillstånd för tillståndspliktiga rättshandlingar, upprätta en egendomsförteckning och bokföra slutredovisningen. Senare kan också många andra intressebevakningsärenden skötas där.
Intressebevakningens e-tjänst underlättar vardagen för många finländare som sköter sina närståendes ärenden. Smidigare ärendehantering svarar också på det ökade behovet av intressebevakning när Finlands befolkning åldras.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation