Samarbete mellan de nordiska digitaliseringsmyndigheterna söker konkreta digitala lösningar för att göra medborgarnas vardag smidigare över gränserna
De nordiska digitaliseringsmyndigheterna har inlett ett samarbete vars mål är att göra medborgarnas vardag smidigare i olika livssituationer. Man strävar efter att göra vardagen smidigare genom gemensamma digitala tjänster och gränsöverskridande informationsutbyte.
– Det kan vara utmanande för medborgarna att hitta och använda offentliga tjänster om de inte vet hos vilka myndigheter ärendet ska skötas och hur. Särskilt svårt är det om skötseln av ett eget eller en anhörigs ärende anknyter till myndigheter i flera länder, berättar direktör Mikko Mattinen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Myndigheterna samarbetar inom projektet Nordic DigiGov Lab som finansieras av Nordiska ministerrådet. I projektet deltar digitaliseringsmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland, i samarbete med de danska, isländska och baltiska myndigheterna.
– Det här är första gången som de nordiska digitaliseringsmyndigheterna samarbetar konkret för att pilottesta gemensamma tjänster, påpekar Mikko Mattinen.
Nya gränsöverskridande lösningar
Målet med samarbetet är att säkerställa att medborgarna friktionsfritt kan sköta ärenden som gäller livets stora händelser hos myndigheterna över de nordiska ländernas gränser. En målsättning är också att utreda möjligheterna att utnyttja artificiell intelligens och automatisera informationsutbytet mellan länderna.
– Vi vill säkerställa att ärenden som gäller livshändelser i Norden kan skötas smidigt genom att digitalisera nödvändiga processer även vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och genom att främja en ökning av automationsgraden som en del av informationsutbytet. Vi testar innovativa lösningar som hjälper medborgarna i olika skeden av livet. Vi fokuserar särskilt på skötseln av ärenden som gäller en närståendes död, men de erfarenheter vi får kan senare tillämpas också på andra livshändelser, säger Mikko Mattinen.
Gemensamma rekommendationer för främjande av människocentrerat arbete
Som en del av samarbetsprojektet utarbetas också rekommendationer för digitaliseringsmyndigheterna om hur människocentrerat arbete kan utvecklas som en del av styrning, bestämmelser och krav. Rekommendationerna grundar sig på erfarenheter från de nordiska och baltiska länderna. Målet är att identifiera tillvägagångssätten länderna emellan och förenhetliga dem.
I projektet Nordic DigiGov Lab, som leds av Myndigheten för digital förvaltning Digg i Sverige, deltar Digitaliseringsdirektoratet Digdir i Norge och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i Finland. Projektet finansieras av Nordiska ministerrådet och pågår 2024–2026.
Ytterligare information:
Direktör Mikko Mattinen, [email protected]
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation