Nya internationella studerande anländer till vårterminen – Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hjälper med att uträtta ärenden
De studier som inleds i januari för med sig nya utbytes- och examensstuderande från utlandet till Finland. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fortsätter sina beprövade sätt att göra de studerandes liv smidigare i Finland.
Internationella högskolestuderande kan enkelt anmäla de uppgifter de ska registrera till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på nätet. Om vi dessutom måste identifiera den studerande personligen ordnar vi separata pop up-tillfällen på studieorterna i januari och februari.
– Våra sakkunniga på internationella ärenden var aktivt i kontakt med läroanstalterna under hösten och vi kunde tillsammans styra största delen av de studerande till de tillfällen vi ordnade. På så sätt var det lättare för de studerande att uträtta ärenden och vi kunde betjäna våra andra kunder smidigare, berättar ledande sakkunnig Maisa Gynther vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
– Efter höstens goda erfarenheter kommer vi i början av 2024 att utvidga användningen av webblanketter, eftersom registreringen av uppgifter i befolkningsdatasystemet via dem blir snabbare, tillägger hon.
Varför ska studerande uträtta ärenden vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata?
En internationell studerande kan behöva uträtta ärenden vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) för att få en personbeteckning och ansöka om hemkommun.
En internationell studerande behöver en finländsk personbeteckning för sina studier. Om den studerande ännu inte har en sådan, gör hen en begäran om registrering av utlänning till MDB på nätet. Personbeteckningen kan också behövas för att uträtta ärenden hos myndigheter, för att öppna ett bankkonto och för utbetalning av lön.
Ansökan om hemkommun kan göras på nätet när den studerande har en personbeteckning och uppfyller de lagstadgade förutsättningarna för att få en hemkommun. Man måste inte ansöka om hemkommun, men den behövs till exempel för att få ett finländskt identitetskort eller studeranderabatt inom kollektivtrafiken.
När en studerande har gjort en ansökan om hemkommun eller en begäran om registrering av utlänning ska MDB i allmänhet ännu träffa hen personligen. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar separata identifieringstillfällen i januari-februari i samarbete med högskolorna för de studerande som inleder sina studier. Den studerande kan fråga närmare om dessa vid sin egen läroanstalt.
Så här framskrider ärendet vid MDB för en studerande som anländer till Finland
Den studerande fyller i en webblankett på dvv.fi
Den studerande ska identifiera sig inom en månad efter att webblanketten har skickats. För de studerande ordnas identifieringstillfällen i samarbete med högskolorna.
MDB behandlar ärendet.
Den studerande får information om registreringen.
Läs mer: Registrering av utländska studerande och ansökan om hemkommun på MDB:s webbplats
Mer information: ledande sakkunnig Maisa Gynther, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 536 355, [email protected].
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation