IT-företag: spara och skapa mervärde genom att utnyttja tjänsten Fullmakter
Tjänsten Fullmakter som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är färdig, avgiftsfri komponent som testats i praktiken. Tjänsten kan integreras i IT-företagens system, där det är viktigt att kontrollera om användaren har fullmakt att uträtta ärenden för någon annan.
Användningen av fullmakter förutsätter stark autentisering, vilket ökar systemets datasäkerhet.
Smidigt att uträtta ärenden via Suomi.fi-fullmakter
Många myndigheter och andra aktörer utnyttjar Suomi.fi-fullmakter om det är möjligt att uträtta ärenden för någon annans räkning i deras tjänster. I samband med uträttandet av ärenden granskar man till exempel om vårdnadshavaren kan uträtta ärenden för sitt minderåriga barn eller om en vuxen har gett en annan vuxen fullmakt att uträtta ärenden åt dem.
Granskningen av fullmakten sker snabbt och automatiskt ur användarens synvinkel, eftersom uppgiften om att fullmakter finns hämtas från den riksomfattande befolkningsdatabasen i realtid.
Vårdnadshavarnas egna initiativ ger kunderna besparingar
Wilma, som är planerat för småbarnspedagogiken och undervisningsväsendet, är programvarubolaget Vismas skolhanteringssystem. Wilma är ett verktyg som många familjer är bekant med och använder för att följa barnens skolgång.
Produktchef Joakim Pesola berättar att Wilma utnyttjar Suomi.fi-fullmakter. De kommuner som använder Wilma kan välja om Fullmakter kopplas till tjänsten.
Fullmakterna gör det enklare för vårdnadshavarna att uträtta ärenden för sina barn. "När vårdnadshavaren har identifierat sig starkt med bankkoder eller mobilcertifikat och hans eller hennes fullmakter har granskats, får vårdnadshavaren själv skapa ett användarnamn i Wilma.”
De kommuner som valt detta behöver inte längre göra och dela ut användarnamn, vilket sparar papper, utskriftskostnader och framför allt arbetstid - enligt Pesola är det upp till 100 dagsverken per år i stora kommuner. "Här har vi fått mycket positiv respons", berättar Joakim Pesola. Han nämner också det minskade antalet begäran om support. Det tyder på att den totala kundnöjdheten ökar.
Trygg kommunikation om viktiga frågor
Den elektroniska plattformen för social- och hälsosektorns e-tjänster Hyvis är i bruk i flera sjukvårdsdistrikt. Hyvis var vårt lands första tjänst som integrerats i Suomi.fi-fullmakter. Juha Salmi,2M-It Oy:s produktchef för Hyvis förklarar att medborgarna via Hyvis till exempel kan kontrollera provresultaten, kommunicera tryggt med yrkesutbildade personer, fylla i blanketter och i vissa sjukvårdsdistrikt även boka tid.
"Det vanligaste sättet att uträtta ärenden är att vårdnadshavarna med fullmakt uträttar ärenden för ett minderårigt barn", nämner Salmi. "Till exempel är tidsbokningen för barn under 10 år problemfri - även om det ibland händer att en vuxen av misstag bokar tandläkartid för sig själv och inte för barnet, vilket var meningen." Salmi fortsätter: "10–18-åringar är mer utmanande: enligt lagen borde barn över 10 år uträtta ärenden själva, men å andra sidan har få barn i skolåldern till exempel de bankkoder som krävs för identifiering.”
IT-företaget får tid att koncentrera sig på kärnverksamheten
Juha Salmi funderar kring utnyttjandet av tjänsten Fullmakter: "Den är byggd som en nationell lösning. En egenutvecklad komponent kunde kanske vara smidigare, men å andra sidan kan vi nu koncentrera oss på annat, till exempel fundera på hur vi med IT-lösningar kan stöda våra ägarkunders verksamhet och hur vi utvecklar funktionerna för att förbättra helheten. ”
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation