Hur anställer man ett julbiträde? När det finns tydliga anvisningar går allt bra
Som ensamföretagare är du van vid att gå från att vara säljare till köpare och från direktör till bud. Även tuffa människors förmåga att klara av allt på ensam hand är dock begränsad. Ids man rekrytera säsongs-hjälp?
Det kan vara spännande att anställa den första arbetstagaren, men var inte rädd: I Suomi.fi-nättjänsten som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata får du tillförlitliga uppgifter om arbetsgivarens ansvar och skyldigheter.
Tänk till innan
När tanken på extra arbetskraft lockar, koka dig själv en kopp tankekaffe. Fundera på om ditt företag behöver en tidsbundet anställd eller fast anställd arbetstagare eller kanske en praktikant. Finns det jobb nog för heltidsarbete eller deltidsarbete? Vill du anställa arbetstagaren själv eller anlita hyrd arbetskraft? Då är personaluthyrningsföretaget arbetsgivaren, men du leder arbetet och ansvarar för introduktionen i arbetet och för arbetssäkerheten.
Hur mycket kostnader tillkommer det på lönen?
När man planerar att anställa en arbetstagare är det bra att komma ihåg att företaget utöver lönekostnaderna också ska betala andra kostnader. Indirekta löner kallas till exempel semesterpenningar och söckenhelgsersättningar som fastställs i lagar och kollektivavtal.
Utöver dessa ska arbetsgivarprestationerna betalas: till exempel förskottsinnehållning på arbetstagarens lön eller arbetsersättning och arbetsgivarens sjukförsäkringsavgifter. Dessa utgör cirka en fjärdedel av arbetstagarens bruttolön.
Det går lätt att räkna ut lönen och göra upp en budget till exempel med Skatteförvaltningens avgiftsfria löneberäkningsprogram och här hittar du bra information om löner och arbetsgivarprestationer. Du kan säkert också fråga din bokföringsbyrå om råd. För kalkylerna lönar det sig att ta reda på om ditt företag kan få lönestöd.
Vad hittar jag den lämpligaste arbetstagaren?
När du har beslutat att anställa julhjälp för ditt företag ska du gå från tanke till handling: gör upp en tydlig och tillräckligt informativ annons om den lediga arbetsplatsen och skicka den till de rekryteringskanaler som du bedömer att du bäst når den pärla du söker. Ibland räcker det endast med information i företagets sociala medier men ibland lönar det sig att använda TE-tjänsternas avgiftsfria arbetsplatstjänst.
När du har intervjuat de lämpligaste kandidaterna och gjort ditt val - med iakttagande av bestämmelserna om likabehandling och jämställdhet - ska du ingå ett skriftligt arbetsavtal med den anställda. Här hittar du anvisningar för arbetsavtalet. Kom ihåg att även en tidsbundet anställda enligt lagen ska få förebyggande företagshälsovård.
Glädje av medhjälparen
Suomi.fi-webbtjänstens Anställningsguide är ett behändigt verktyg där du får en tydlig lista över de saker du ska komma ihåg och ta hand om när du anställer en arbetstagare. Med hjälp av guiden är det trevligt att leta efter och hitta just den lämpligaste medhjälparen, den gladaste arbetskamraten, den mest inspirerande kaffepauskompisen. En givande jultid för alla företagare i Finland!
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation