Vuotivatko henkilötietosi julkisuuteen tai jouduitko identiteettivarkauden kohteeksi? Nyt saat kootut neuvot Suomi.fi-verkkopalvelusta
Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut Suomi.fi-verkkopalveluun tieto- ja asiointikokonaisuuden, josta kansalainen saa tietoa, kuinka toimia, jos epäilee henkilötietojensa joutuneen vääriin käsiin.
Palvelun kautta voi myös hallinnoida tietovuototapauksiin liittyviä keskeisiä kieltoja Digi- ja väestötietovirastolle. Tällaisia ovat väestötietojärjestelmään tehtävä yhteystietojen luovutuskielto sekä osoitteenmuutoksen tekemistä koskeva kielto (estä muuttoilmoitus). Kieltojen hallinnointi edellyttää aina vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä kansalaisvarmenteella.
Palvelu neuvoo ja ohjaa eteenpäin myös siinä, kuinka käyttäjä voi hallinnoida muiden toimijoiden vastuulla olevia kieltoja. Tällaisia ovat esim. luottokielto ja kielto tehdä henkilöstä merkintöjä kauppa-, yhdistys- ja säätiörekistereihin.
”Tavoitteenamme on ollut luoda kokonaisuus, josta kansalainen saa yhdestä paikasta toimintaohjeet ja tiedon, kuinka eri kieltoja pääsee hallinnoimaan. Identiteettivarkauden tai tietomurron kohteeksi joutunut henkilö joutuu asioimaan usean eri toimijan kanssa suojatakseen omien tietojensa käytön. Haluamme helpottaa tällaiseen vaikeaan tilanteeseen joutuneiden ihmisten elämää siten, että omien tietojen käyttöön liittyvien kieltojen hallinnointi on tehtävissä nykyistä helpommin”, kertoo ylijohtaja Timo Salovaara Digi- ja väestötietovirastosta.
Ei pelkästään tietomurron kohteeksi joutuneille
Uuden tieto- ja asiointikokonaisuuden taustalla on paljon julkisuudessa ollut Vastaamon tietomurto, jonka myötä asiakkaiden henkilötietoja vuoti laajasti internetiin. Vuodon käsittelyn yhtenä jatkotoimenpiteenä hallitus linjasi, että toteutetaan henkilön tietoja koskevien sulkujen ja estojen hallinnointia helpottava kanava.
Nyt julkaistu palvelukokonaisuus palvelee siis paljon laajempaa käyttäjäryhmää kuin vain tietomurron kohteeksi joutuneita. Kokonaisuus auttaa myös henkilöitä, jotka ovat joutuneet muista syistä identiteettivarkauden kohteiksi tai ovat kadottaneet identiteetin todistamiseen tarvittavat tunnistusvälineensä (esim. passin tai henkilökortin) ja epäilevät sen takia identiteettivarkautta.
Mukana laaja yhteistyöverkosto
Digi- ja väestötietovirasto on suunnitellut uuden tietokokonaisuuden yhteistyössä julkisen hallinnon sekä yksityisen sektorin organisaatioiden kanssa.
Mukana ovat olleet Finanssiala ry, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Kuluttajaliitto, KyberVPK, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Patentti- ja rekisterihallitus (PRH), Poliisi, Posti, Rikosuhripäivystys - RIKU, Suomen Asiakastieto Oy ja Tietosuojavaltuutetun toimisto.
”Erilaisiin elämäntapahtumiin liittyvien sisältöjen ja palvelujen tuottamiseen tarvitaan sekä asiakkaiden kuulemista että yhteistyötä yli hallinnonalarajojen. Siksi yhteistyö sisältöjen kokoamisessa on ensiarvoisen tärkeää. Kehitämmekin nyt julkaistua tietosisältöä edelleen käyttäjiltä ja yhteistyökumppaneilta saatavan palautteen perusteella”, kertoo Salovaara.
Tutustu oppaaseen
Tutustu identiteettivarkauden tai tietomurron kohteeksi joutuneille suunnattuun oppaaseen Suomi.fi-verkkopalvelussa: https://www.suomi.fi/oppaat/tietovuoto
Lisätietoja
Digi- ja väestötietovirasto, ylijohtaja Timo Salovaara, p. 0295 535 303, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation