Metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymä valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuudet-palvelussa – katso toimintaohjeet valtuuttamiseen
Suurin osa metsä- maatalous- ja kiinteistöyhtymistä voi valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. Edellytyksenä on se, että osakkaat ovat suomalaisia henkilöitä, joilla on käytössään suomalainen vahvan tunnistautumisen väline esim. henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.
Vaihtoehtona valtuushakemus: Milloin valtuudet tulee rekisteröidä valtuushakemuksella?
Valtuuttaminen ei onnistu omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa, jos osakkaana on esimerkiksi toinen y-tunnus, tai kuolinpesä tai jos yhtymän osakas on edunvalvonnassa, ulkomaalainen tai alaikäinen.
Tällaiset yhtymät rekisteröivät valtuudet valtuushakemuksella osoitteessa suomi.fi/valtuudet/hakemuksella-valtuuttaminen. Vaihe vaiheelta ohjeet valtuushakemuksen tekemiseen löytyvät osoitteesta: suomi.fi/valtuudet/hakemuksella-valtuuttaminenhttps://www.suomi.fi/valtuudet/hakemuksella-valtuuttaminen
Vaihtoehtona omatoiminen valtuuttaminen: Näin annat valtuuden omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa
Jos kaikki yhtymän osakkaat ovat suomalaisia henkilöitä, joilla on käytössään suomalainen vahvan tunnistautumisen väline, on helpointa valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa.
Kaikkien yhtymän osakkaiden tulee hyväksyä valtuus, myös valtuutettavan, jos hän on yhtymän osakas. Huomatkaa, että kaikki yhtymän osakkaat antavat valtuuden yhtymän puolesta, eivätkä esim. henkilökohtaisesti omana itsenään.
Yksi yhtymän osakkaista käynnistää valtuuden antamisen
Käytännössä yksi yhtymän osakas aloittaa halutun valtuuden antamisen (itselleen ja/tai muille) ja muut osakkaat vahvistavat tämän aloitetun valtuuden antamisen.
Ensimmäinen osakas aloittaa valtuuden antamisen näin:
- Tunnistaudu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella osoitteessa suomi.fi/valtuudet
- Valitse: Yrityksen valtuudet
- Valitse yritys (yhtymä) , jonka puolesta haluat antaa valtuuden
- Valitse: Anna valtuuksia
- Valitse valtuustyyppi
Valitse "Asiointivaltuus", jos haluat että valtuutettu voi toimia yhtymän puolesta sähköisissä asiointipalveluissa. Voit valita myös ”Valtuutusoikeuden” eli oikeuden antaa yhtymän puolesta yksin asiointivaltuuksia Suomi.fi-valtuudet -palvelussa. Huomioi, että valtuutusoikeutetun tulee antaa valtuutusoikeuden saamisen jälkeen itselleen asiointivaltuus, jos hänen on tarkoitus asioida sähköisissä asiointipalveluissa. - Valitse osapuolet
Lisää valtuutettava (itsesi ja/tai joku muu). Asiointivaltuuden voi antaa myös esim. tilitoimistolle. - Valitse valtuusasiasiat
Valtuusasia määrittää esim. mitä asiointivaltuudella voi tehdä. Esimerkiksi Verohallinto ohjeistaa heidän nettisivuillaan mitä valtuuksia tulee olla, jotta asiointi heidän palvelussa onnistuu. Yleisin on "Veroasioiden hoito", jolla voi hoitaa kaikkia yhtymän veroasioita Omaverossa, ei kuitenkaan yhtymän osakkaiden omia veroasioita. "Veroilmoittaminen"-valtuusasialla voi hoitaa yhtymän asioita Lomake.fi ja Ilmoitin.fi-palveluissa, mutta ei Omaverossa. - Valtuuden voimassaoloaika ja vahvistaminen
Lopuksi määritä vielä voimassaoloaika ja vahvista valtuus omalta osaltasi. - Ilmoita muille osakkaille valtuuden vahvistamisesta
Muut vahvistajat eivät saa automaattisesti tietoa vahvistusta odottavasta valtuudesta. Valtuuden ensimmäisenä antaneen tulee kertoa siitä heille.
Palvelu ilmoittaa henkilöt, joiden tulee vahvistaa omassa Suomi.fi-palvelussa valtuus. Palvelussa vahvistamattomat valtuudet näkyvät vasemmalla sivupalkissa kohdassa Muiden vahvistettavat.
Muiden osakkaiden tulee vahvistaa valtuuden antaminen
Tämän jälkeen on tärkeää, että muut yhtymän osakkaat vahvistavat aloitetun valtuuden antamisen. Muut vahvistajat eivät saa automaattisesti tietoa vahvistusta odottavasta valtuudesta. Valtuuden ensimmäisenä antaneen tulee kertoa siitä heille.
Vahvistaminen onnistuu Suomi.fi-valtuuksissa:
- Tunnistaudu henkilökohtaisella pankki- tai mobiilivarmenteella Suomi.fi-palveluun osoitteessa: suomi.fi/valtuudet
- Valitse: Yrityksen valtuudet
- Valitse: yritys ( yhtymä) , jonka puolesta haluat antaa valtuuden
- Valitse: Valitse Omat vahvistettavat / Vastaanotetut valtuuspyynnöt
- Avaa ja hyväksy vahvistamalla.
Osakas, joka on vahvistanut valtuuden omalta osaltaan, näkee missä vaiheessa valtuuden antaminen on klikkaamalla Yhdessä vahvistettavat-otsikon alta "Muiden vahvistettavat".
Kun klikkaat valtuusasian nimeä (esim. Veroasioiden hoito), näet ketkä valtuuden ovat omalta osaltaan jo vahvistaneet ja kenen vahvistamista vielä odotetaan.
Kun kaikki yhtymän osakkaat ovat antaneet valtuuden omalta osaltaan, se on heti voimassa ja näkyy yhtymän Annetut valtuudet -kohdassa.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation