Finländarna hänger bra med i den digitala utvecklingen, men utan digistöd klarar vi oss inte
Finländarna är världens främsta användare av digitala tjänster. Enligt en färsk rapport om digital kompetens har 79 % av finländarna goda digitala färdigheter och till och med 84 % upplever att de kommer att hänga med i den digitala utvecklingen de kommande åren. Vårt samhälle har alltså en bra grund för att bygga digitala tjänster. Trots det är det många digikunniga som ändå behöver stöd. Hur väl man kan tillämpa och utveckla sin egen kompetens är avgörande.
Dessa resultat framgår av Rapporten om digital kompetens som publicerades 2.12.2022. Rapporten skapar för första gången en helhetsbild av finländarnas digitala färdigheter och erfarenhet av digitalisering. Den sammanställer undersökningar om digital kompetens och kompletterar dem med färska resultat från intervjuenkäter.
Den viktigaste färdigheten är förmågan att lära sig och våga pröva
Trots goda digitala färdigheter behöver 39 % av finländarna ofta stöd med att använda digitala tjänster och 14 % upplever att de är svagare användare av internet och digitala tjänster än finländarna i allmänhet.
Det vanligaste digitala stödet är råd från närstående eller digitala färdigheter som man får lära sig i arbetet. Den digitala världen förändras också hela tiden. Därför måste den digitala kompetensen upprätthållas och kompletteras.
”Även en person med digital kompetens behöver ibland stöd, i synnerhet om det ärende som ska skötas har en avgörande inverkan på det egna livet. Digitala färdigheter är inte en statisk helhet, utan det kommer ständigt nya saker och man måste lära sig dem. Det viktigaste är att man tar mod till sig att använda och prova nya apparater och tjänster. Vi behöver alltid digitalt mod när vi möter en ny eller uppdaterad digital tjänst. I fortsättningen mäter man hur väl människan hänger med i den digitaliserade vardagen med människans förmåga att lära sig nya färdigheter och våga pröva nya digitala apparater och tjänster”, säger Minna Piirainen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ett digitaliserat samhälle kräver digital kompetens
Enligt den nyligen färdigställda Rapporten om digital kompetens upplever finländarna att alla förväntas kunna sköta sina ärenden digitalt.
”Samhället digitaliseras i snabb takt och även om man vid behov kan sköta till exempel myndighetsärenden ansikte mot ansikte, upplever i synnerhet vuxna och äldre att digital hantering av ärenden redan är normen”, konstaterar specialsakkunnig Henriikka Eloluoto vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Upplevelsen av den egna kompetensen är dock inte enbart en åldersrelaterad fråga. Enkäten Hälsa i skolan visade att nästan var tionde ung person har svårigheter med de apparater som används i studierna. Å andra sidan finns det många äldre som gärna tar i bruk ny teknik.
Rapporten om digital kompetens lyfter fram att många i verkligheten inte har tillräckliga möjligheter att lära sig nytt: man ger inte tid för att samla på sig färdigheter och man tillåter inte fel under övningarna. Ofta kan också attitydklimatet i omgivningen förhindra att man lär sig nytt.
”Upplevelsen av att den egna kompetensen räcker till, och i vidare bemärkelse det digitala modet, är summan av människan, apparaterna och miljön. Även en liten besvikelse eller ett misslyckande kan leda till att människan inte längre är intresserad av att utveckla sin egen kompetens”, sammanfattar Eloluoto.
Tilläggsuppgifter
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, ledande sakkunnig Minna Piirainen, tfn. 0295 535 280, förnamn.efternamn[at]dvv.fi
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, specialsakkunnig Henriikka Eloluoto, tfn. 0295 535 124, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Vad är Rapporten om digital kompetens?
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publicerade den första Rapporten om digital kompetens i december 2022.
Rapporten grundar sig på 45 indikatorer som behandlar digitaliseringen av samhället och individens digitala kompetens samt digitaliseringsupplevelsen. Rapporten skapar en helhetsbild av finländarnas digitala färdigheter. Den sammanställer undersökningar om digital kompetens och kompletterar dem med färska resultat från intervjuenkäter. I fortsättningen publiceras rapporten årligen.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar det digitala stödet på riksnivå. Under år 2022 har verksamhetsmodellen för digitalt stöd utvecklats med finansiering från finansministeriets digiprogram. Rapporten om digital kompetens som publiceras varje år sammanställer undersökningar om situationen för digital kompetens i Finland. Rekommendationerna som följer av detta styr utvecklingen av det digitala stödet så att det allt bättre motsvarar behoven hos dem som behöver det och dem som erbjuder det digitala stödet.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation