Digiasiointi läheisen puolesta sosiaali- ja terveysasioissa helpottuu vuonna 2024 – Hyvinvointialueilta ja Digi- ja väestötietovirastolta uusi palvelu
Monilla hyvinvointialueilla voi tämän vuoden aikana antaa omalle luottohenkilölleen oikeuden asioida puolestaan apteekeissa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa. Toisen henkilön voi valtuuttaa hyvinvointialueen ilmoittamissa palvelupisteissä, jossa se tallennetaan Digi- ja väestötietoviraston tuottamaan Suomi.fi-valtuuksiin.
Suomi.fi-valtuuksilla voi esimerkiksi tarkistaa etuus- ja terveystietoja, tehdä ajanvarauksia ja hakea etuuksia tai sosiaalipalveluita Kelan ja hyvinvointialueiden palveluissa. Eri hyvinvointialueiden digipalveluissa on suunnitteilla hieman erilaisia asiointimahdollisuuksia.
Omien läheisten asioita voi hoitaa digipalveluissa
Palvelun tavoitteena on vahvistaa eri ihmisryhmien yhdenvertaisia mahdollisuuksia toimia digitaalisessa yhteiskunnassa. Nyt asioiden hoito saattaa vaatia käyntiasiointia virastoaikana.
– Tilanne on työläs myös tukena toimiville omaisille ja tukihenkilöille. Uusi palvelu on yksi tärkeä askel, joka helpottaa hyvinvointiin liittyvien asioiden hoitamista läheisen puolesta ja hänen kanssaan, taustoittaa erityisasiantuntija Sanna Suomalainen-Ajanko Digi- ja väestötietovirastosta.
Kun perustietoja voi tarkistaa ja asioita hoitaa digipalvelussa ajasta ja paikasta riippumatta, aikaa säästyy niin kansalaisilta, heidän läheisiltään kuin hyvinvointialueiden hoitohenkilöstöltä.
Arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle on jäänyt noin puoli miljoonaa henkilöä. Heihin kuuluu esimerkiksi osa ikäihmisistä, vammaisista, edunvalvonnassa olevista henkilöistä, kielitaidottomista sekä päihde- ja mielenterveysasiakkaista.
Vuoden 2024 loppuun mennessä uusi palvelu käynnissä kahdeksalla hyvinvointialueella – hyvinvointialueet tavoittelevat resurssisäästöjä ja laadukkaampaa palvelua
Vuonna 2022 palvelua ehti pilotoimaan Kainuun hyvinvointialue. Suunnitelmat palvelun käynnistämiseksi jo vuoden alkupuoliskolla ovat pitkällä Keski-Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan hyvinvointialueilla. Myös Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella palvelusta tehdään kokeilujakso.
Niiden lisäksi Etelä-Savon, Satakunnan ja Kymenlaakson hyvinvointialueet ovat kiinnostuneita palvelun käynnistämiseen loppuvuoden aikana. Tavoitteena on valtakunnallinen palvelumalli.
– Haluamme helpottaa puolesta asiointia ja mahdollistaa sen myös asiakkaalle, jolla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Kohderyhmä ei ole suuri, mutta kasvava, kun ottaa huomioon ikäihmisten määrän kasvun, kertoo hankejohtaja Tanja Witick Keskipohjanmaan hyvinvointialueen Soitesta.
Hyvinvointialueet näkevät palvelussa monia hyviä puolia. Niistä keskeisin on laadukkaampi vuorovaikutus asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Kun läheiset voivat tarkistaa sosiaali- ja terveysasioita suoraan asiointipalveluista, he ovat paremmin ajan tasalla esimerkiksi etuuspäätöksistä sekä hoitosuunnitelmista ja lääkemääräyksistä. Tämä varmistaa etuusasioiden edistämisen sekä hoidon jatkuvuuden kotioloissa.
Palvelu nopeuttaa myös palvelukotien henkilöstön ja sosiaalitoimen tukihenkilöiden asiointia asiakkaittensa puolesta. Tukihenkilöt voivat edistää tapaamisen aikana esimerkiksi etuusasioita tai tehdä ajanvarauksia lääkärille yhdessä asiakkaan kanssa, eikä se enää vaadi käynti- tai puhelinasiointia.
Sujuvampaa asiointia toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilla
Suomi.fi-valtuudet on Digi- ja väestötietoviraston tuottama palvelu, jolla henkilöt voivat turvallisesti antaa valtuuksia hoitaa omia asioitaan esimerkiksi apteekeissa, Kelan ja Verohallinnon palveluissa sekä osassa hyvinvointialueiden, kuntien ja yksityisten sosiaali- ja terveysalan toimijoiden digipalveluita.
Aiemmin valtuuden antaminen on edellyttänyt vahvoja tunnistautumisvälineitä eli käytännössä verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai kansalaisvarmennetta.
Hyvinvointialueiden lisäksi valtuuden voi antaa nykyään myös asioimalla Digi- ja väestötietovirastossa tai lähettämällä valtuushakemuksen.
Lisätietoa palvelun käynnistämisen aikataulusta saa omalta hyvinvointialueelta.
Katso videolta kokemuksia Kainuun hyvinvointialueelta
Suomi.fi-valtuudet mahdollisti noin 57 miljoonaa puolesta-asiointikertaa vuonna 2023
- Suomi.fi-valtuudet on osa Digi- ja väestötietoviraston tuottamaa digi-infraa, jonka tavoitteena on sujuvampi arki.
- Tällä hetkellä Suomi.fi-valtuudet mahdollistaa asioinnin 257 palvelussa. Suomi.fi-valtuuksilla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät sitä asiointioikeuden tarkistamisessa.
- Henkilön puolesta voi nykyään asioida noin 120 asiassa. Yleisimpiä asioita ovat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon asioiden hoitaminen, apteekkiasiointi ja veroasioiden hoito.
- Toisen henkilön on valtuuttanut asiointiin omissa sosiaalihuollon asioissaan 84 000 ja
- terveydenhuollon asioissaan 108 000 henkilöä.
- Vuonna 2023 toisen puolesta asioitiin esimerkiksi OmaKannassa noin 3 miljoonaa kertaa, OmaKelassa noin 300 000 kertaa sekä apteekeissa noin 300 000 kertaa.
- Puolesta-asiointi ei aina edellytä valtuuden antamista, vaan Suomi.fi-valtuudet tarkastaa henkilön oikeuden asioida palvelussa toisen puolesta muun muassa väestötietojärjestelmästä, kaupparekisteristä tai yhdistysrekisteristä. Esimerkiksi lapsen vanhemmat tai organisaatioiden nimenkirjoittajat eivät siten tarvitse erillistä valtuutta puolesta-asiointia varten.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation