Usein kysyttyä hankkeen vaikutuksista kansalaisiin
Vuoden 2026 alusta lähtien Suomessa viranomaiset lähettävät postin ensisijaisesti sähköisesti Suomi.fi-viesteihin niille henkilöille, jotka kirjautuvat vahvasti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella viranomaisten verkkopalveluihin, kuten Verohallinnon, Poliisin tai Kelan sivuille. Sähköisesti saapuvat esimerkiksi ilmoitus äänioikeudesta, tieto saapuneesta veroilmoituksesta sekä muut viranomaisten lähettämät päätökset, tiedoksiannot ja lisätietopyynnöt.
Kun henkilö kirjautuu viranomaisen verkkopalveluun Suomi.fi-tunnistuksella, Suomi.fi-viestit otetaan käyttöön automaattisesti ilman erillistä suostumusta. Henkilö saa tästä tiedon kirjautumisen yhteydessä. Jos Suomi.fi-viestit on jo käytössä, mikään ei muutu.
Jatkossa viranomaispostit, kuten päätökset ja tiedoksiannot, toimitetaan ensisijaisesti sähköisesti paperipostin sijaan.
Ensisijaisesti digitaalinen viranomaisviestintä tarjoaa kansalaisille mahdollisuuden ajasta ja paikasta riippumattomaan asiointiin hallinnon kanssa. Kansalainen löytäisi jatkossa viranomaisten lähettämät viestit ja tiedoksiannot pääsääntöisesti yhdestä sähköisestä postilaatikosta eli Suomi.fi-viesteistä.
Jos henkilö ei pysty vastaanottamaan viranomaisviestejä sähköisesti, hän voi kieltää sähköisen postin vastaanottamisen ilmoittamalla siitä Digi- ja väestötietovirastolle. Tämän voi tehdä joko sähköisesti itsepalveluna tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Kielto on voimassa määräajan.
Suomi.fi-viestit voi ottaa käyttöön jo nyt ja vastaanottaa viranomaispostin digitaalisesti: Ota Viestit käyttöön - Suomi.fi
Keitä muutos ei koske?
- Muutos ei koske henkilöitä, joilla on jo Suomi.fi-viestit käytössä. (Jos henkilö on ottanut Suomi.fi-viestit oma-aloitteisesti käyttöön, niiden käyttö jatkuu.)
- Muutos ei koske henkilöitä, jotka eivät asioi lainkaan viranomaisten kanssa digitaalisissa kanavissa.
- Muutos ei koske henkilöitä, jotka eivät tunnistaudu palveluun, vaan esim. käyttävät vain nettisivujen laskureita, ohjeita tai muita avoimia sisältöjä viranomaisten sivuilla.
- Muutos ei koske henkilöitä, jotka ovat joskus aikaisemmin, ennen vuoden 2026 alkua, tunnistautuneet viranomaisen verkkopalveluun.
- Muutos ei koske henkilöitä, jotka käyttävät Suomi.fi-tunnistusta EIDAS-tunnistautumisella tai ulkomaalaisen tunnistusvälineellä.
- Muutos ei koske alaikäisiä. (Jos alaikäiselle on otettu Suomi.fi-viestit oma-aloitteisesti käyttöön, niiden käyttö jatkuu.)
Muutos ei vaikuta henkilöihin, jotka eivät tunnistaudu viranomaisten verkkopalveluihin lainkaan. Nämä henkilöt saavat jatkossakin viranomaispostin (esim. päätökset) paperikirjeinä.
Niille, jotka eivät pysty käyttämään digipalveluja, tarjotaan vaihtoehtoisia asiointitapoja, kuten puhelinasiointi ja henkilökohtainen asiointi paikan päällä. Perinteisten palvelukanavien saatavuus turvataan valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistuksella.
Suomi.fi-valtuudet-palvelu mahdollistaa asioinnin toisen puolesta, jos henkilö ei voi itse hoitaa asioitaan digitaalisesti. Kehittämistyössä otetaan huomioon myös erityisryhmien, kuten ikääntyneiden, vammaisten ja maahanmuuttajataustaisten tarpeet yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa.
Toisen henkilön puolesta asiointi Viesteissä - Suomi.fi
Mikä on Suomi.fi-valtuudet? - Suomi.fi
Suomalaiset kuuluvat Euroopan digiosaavimpiin kansakuntiin. Suomalaisilla on keskimäärin todella hyvät digitaidot; 16–89-vuotiaisista suomalaisista keskimäärin 73 prosentilla on vähintään digitaaliset perustaidot. Parhaimmat digitaidot on alle 45-vuotiailla suomalaisilla. Mitä iäkkäämmistä henkilöistä on kyse, sitä pienempi on digitaitoisten osuus ja sitä heikompaa osaaminen keskimäärin on. Esimerkiksi 75–89-vuotiaista vain 22 prosentilla on vähintään digitaaliset perustaidot.
Korkeasta digiosaamisen tasosta huolimatta myös digiin liittyvää tukea tarvitaan ja annetaan paljon. 36 % 18–89-vuotiaista suomalaisista tarvitsee usein apua digitaalisten laitteiden käyttäjänä. Mitä iäkkäämmästä ryhmästä on kyse, sitä enemmän ja useammin apua tarvitaan.
Lähteet: Euroopan komissio, Digital Skills Indicator 2023; DVV Digitaitoraportti 2023; Tilastokeskus, Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2023
Viranomaisten verkkopalveluissa asioiva henkilö voi erikseen ilmoittaa, jos hän ei pysty tunnistautumisesta huolimatta lukemaan digitaalisia viranomaisviestejä vaan tarvitsee paperikirjeet. Syitä voivat olla esimerkiksi puuttuva laite, nettiyhteys, osaaminen tai terveydelliset syyt.
Kansalainen voi lopettaa sähköisen viranomaisviestinnän vastaanottamisen omalla ilmoituksellaan. Ilmoituksen voi tehdä sähköisesti Suomi.fi-viesteissä ja poikkeusilmoituksen tekeminen on tehty mahdollisimman helpoksi ja selkeäksi. Ohjeistus on saatavilla useilla kielillä ja videomuodossa. Poikkeusilmoituksen jälkeen henkilö vastaanottaa viranomaispostin paperisena.
Jos ilmoituksen tekeminen itse ei onnistu, apua on saatavilla esimerkiksi digituen tarjoajilta tai Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalvelussa.
Sähköisen viranomaisviestintä uudelleenaktivoituu, jos henkilö 6 kuukauden määräajan jälkeen tunnistautuu viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Poikkeusilmoituksen voi uusia, mikäli siihen on tarvetta. Määräaika mahdollistaa sen, että henkilö voi hoitaa esim. yksittäisen asian sähköisesti määräajan sisällä ilman, että siirtyy sinä aikana sähköisten viestien ensisijaisuuden piiriin. Lisäksi luotetulle henkilölle voi antaa Suomi.fi-valtuuden asioiden hoitamiseen.
Jos käytössä on Suomi.fi-sovellus, on tärkeää muistaa, että sovelluksen poistaminen ei lopeta viestipalvelun käyttöä. Ilmoitus paluusta paperipostin vastaanottajaksi pitää tehdä Suomi.fi-viestien asetuksissa tai ottamalla yhteyttä Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalveluun. Muutoksen voi tehdä vasta Suomi.fi-viestien käyttöönoton jälkeen vuonna 2026, ei ennakkoon.
Suomi.fi-viesteistä löytyy kattavat kirjalliset ohjeet verkkosivuilta, jotka neuvovat palvelun käyttöönotossa ja käytössä: Viestien käyttö - Suomi.fi
Suomesta löytyy kattava Digituen antajien verkosto. Digituki antaa tukea sähköiseen asiointiin sekä palveluiden ja laitteiden käyttöön. Vakiintuneita digituen antajia ovat julkisten palveluiden tarjoajat, joiden lakisääteisenä tehtävänä on osana oman palvelun käytön tukea tarjota apua myös digitaaliseen asiointiin. Lisäksi osassa kunnista on myös kunnan omat palvelut ylittävää yleistä digitukea.
• Digituen palvelupaikat löydät täältä: Haku - Suomi.fi
• Lue lisää Digituesta
Kansalaisneuvonta auttaa Suomi.fi-viestien käytössä. Kansalaisneuvonta myös antaa tukea sähköiseen asiointiin ja oikean viranomaisen tai palvelun löytämiseen.
Kansalaisneuvonnan yhteystiedot:
• Chat
• Puhelinpalvelu 0295 000
• Tekstiviestipalvelu erityisryhmille
Kansalaisneuvonnasta vastaa Digi- ja väestötietovirasto.
Kansalaisneuvonta tai Digituen antajat eivät kuitenkaan tiedä, mikä organisaatio on lähettänyt sinulle viestin ja mitä se sisältää. Jokainen organisaatio vastaa lähettämästään viestistä ja sen sisällöstä. Ole suoraan yhteydessä organisaatioon, jos asia liittyy siihen, mitä se lähettää Suomi.fi-viesteihin. Jokaiselta organisaatiolta tulisi löytyä omat ohjeet, joista selviää yksityiskohtaisemmat tiedot siitä, miten organisaatio käyttää Suomi.fi-viestejä.
Suomi.fi-viestejä käyttävät organisaatiot ja palvelut - Suomi.fi
Vahvan sähköisen tunnistautumisen välineitä ei saa koskaan luovuttaa osittainkaan toisen henkilön, ei edes perheenjäsenen, käyttöön. Vahvan sähköisen tunnistautumisen välineitä ovat mm. pankkitunnukset sekä mobiilivarmenne. Niiden avulla avattua palveluyhteyttä ei saa luovuttaa toisen henkilön käytettäväksi. Tunnistusvälineiden käyttöön voi pyytää apua, mutta toisen henkilön käyttöön luovutetut vahvan tunnistautumisen välineet on suljettava välittömästi. Tämä tehdään tunnukset myöntäneen tahon sulkupalvelun kautta.
Tarvittaessa sähköisten viranomaispalveluiden käyttöön voi antaa puolesta-asiointioikeudet luotettavalle henkilölle Suomi.fi-valtuuksien avulla. Näin valtuutettu henkilö voi esimerkiksi lukea viranomaisviestejä yhdessä viestien vastaanottajan kanssa.
Tällä hetkellä päätöksiä ja muita viranomaisten lähettämiä viestejä voi lukea sähköisesti Suomi.fi-viesteistä. Saat palvelun käyttöön, kun tunnistaudut jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun.
Jotkut viranomaiset lähettävät tällä hetkellä laskuja Suomi.fi-viestien lisäksi esimerkiksi e-laskuna tai yksityisiin digipostipalveluihin.
Vuosien 2026–2027 aikana on tavoitteena, että kansalaiset voisivat halutessaan lukea heille saapuneen viranomaispostin sähköisesti Suomi.fi-viestien lisäksi myös yksityisten digipostipalvelujen kautta. Mahdollisuus lukea viranomaisviestejä yksityisten digipostipalvelujen kautta tulee käyttöön lainsäädännön valmistuttua ja teknisten edellytysten täytyttyä.